Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Nog een versnellingsvraag

Swoek
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Swoek

Dag medeknutselaars!

Vandaag mijn eerste test rondje gereden rond het blok. Ging goed ook het schakelen, maar na het begin sputterde hij toch weer en wilde niet in de tweede versnelling. Je hoort de tandwielen ratelen bij het schakelen naar de 2e. Hij pakt hem net niet goed (soms wel soms niet). Met een minimale druk met de duim op de hevel op het blok valt hij goed in de versnelling.

Kabel is goed afgesteld en maakt dat de schakelhevel helemaal naar achteren kan en de kabel dan niet strak staat. Losser kan ook niet, want dan krijg ik hem niet in de eerste versnelling.

Wie heeft een goede tip? (JLO G50 blok). Bedankt alvast. Groeten Koen

Jeenmarum
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Jeenmarum

Middag Swoek,

Ik had dit probleem ook. Het geval was dat de koppeling niet goed vrij kwam, waardoor deze niet goed in de versnelling kwam.

Probeer maar eens of de koppeling wat losser wil :)

Bij vragen hoor ik het wel!

Gr. Jeen

Swoek
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Swoek

Hoi Jeen, had mij gefocust op de versnelling zelf. Zal nu ook proberen nog de koppeling wat losser te zetten. Bedankt!

Swoek
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Swoek

Dat is het niet. Het zit hem toch in de afstelling van de versnelling zelf. Hij heeft moeite met of eigen kracht van de veer naar de eindstand (voor de 2e versnelling) te springen. Het is mm werk. Heb de hevel al wat ingespoten, dat hij soepeler kan bewegen , maar nog geen resultaat.

Jeenmarum
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Jeenmarum

Nog even verder knutselen dus. Hou me op de hoogte, ben benieuwd :)

Swoek
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Swoek

Na nog wat puzzelen en uitproberen: 

Dit gebeurt er (zie filmpje). Met het versnellingshandvat zet ik hem bijvoorbeed in zijn 2. De hevel gaat naar achteren, de kabel staat inde losse stand. Toch valt hij niet in zijn 2. Dit gebeiryt pas als het wiel gedraaid worden en hij in elkaar grijpt. Echter dit is in stilstand, tijdens het rijden ratelt hij omdat hij niet rustig in het tandwiel kan vallen (door de snelheid denk ik).

In stilstand kan je ook, met lopende motor, het heveltje druk naar achteren geven waarbij hij wel in het tandwiel grijpt..

Dit zelf gebeurt wanneer je het goed instelt, dus voor bereiken van zowel 1e als 2e versneling, ook in zijn 1 (zoals hierboven beschreven).

Tijdens het rijden zelf valt hij dan soms er wel in, maar schiet er ook geregeld uit. En grijpt hij wel goed in ekaar dat rijdt hij ook goed , dus het lijkt mij niet dat de tandwielen zelf niet gored in elkaar zouden grijpen.

Wat betreft de kabel: die lijkt te weinig lengte te kunnen overbruggen om zowel de 1e als 2e versnelling bereikbaar te maken met het draaoen van het handvat. Kan ik hiervoor nog iets instellen in het handvat zelf? Het is toch een universeel handvat? (aangezien in de G49 nu eerst heb vervangen voor een G50 motor)

Dus wel een analyse van wat er optreed, echter geen idee wat nu....

Het filmpje uploaden lukt niet. Ik ga kijken of dit lukt in een nieuw bericht.

 

 



Over dit topic

Gestart 30 September 2020 door Swoek

Laatste reactie door electronicasmurf


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: