Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Olie lekkage (Sachs 50/1 M)

DavidG
Citeer
Privébericht
Naar profiel
DavidG

Hoi!

Ik heb een klein olie lek en weet niet hoe ik dit kan verhelpen (zie foto's). Als ik het saxonette dekseltje weg haal, zit de olie ongeveer een cm onder de rand. Zit er wellicht teveel in en stroomt hij daarom over?

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

mvanhooff
Citeer
Privébericht
Naar profiel
mvanhooff

Dat is prima qua hoeveelheid! Donkere ATF trouwens? Ruikt het niet naar benzine? Dat misschien de olie te dun is en het erdoor heen "klotst". Het komt uit de holle schroef lijkt? Kun je de spanning verminderen over de draad en hem verder uitdraaien? Paar wilde ideeën haha. Succes 

DavidG
Citeer
Privébericht
Naar profiel
DavidG

De olie is vrij helder, maar ruimt wat naar benzine (niet heel sterk). Kan het zijn dat de olie verdunt wordt door benzine? En zo ja: hoe kan ik dit voorkomen?

Het loopt inderdaad uit die holle schroef. Ik snap niet precies wat je bedoelt met "de spanning verminderen over de draad en hem verder uitdraaien". Wat voor een effect zou dit hebben?

Ik heb deze brommer net en deze olie zat erin toen ik 'm kocht. Het zag er nog schoon uit, dus heb ik het laten zitten. Is het misschien een idee om toch alles te verversen?

Wederom bedankt!

goudse
Citeer
Privébericht
Naar profiel
goudse

olie verversen kan nooit geen kwaad.

als die olie weer naar bezine gaat ruiken is waarschijnlijk je krukas keering lek.

als dat zo is zit er niks anders op dan een blok revisie ben ik bang.

suc6

mvanhooff
Citeer
Privébericht
Naar profiel
mvanhooff

Zo te zien is het een saxonette met standstart. Draai niet de bout er aan de onderkant uit!! Als de standstartmechanisme wat krom is getrokken in de loop der jaren krijg je hem er niet in zonder het blok te openen. Gewoon het plaatje aan de zijkant eruit halen en op zn zij leggen. Of de schroef helemaal aan de hoofaszijde gebruiken als je het blokje er niet onderuit wilt halen, wat ik me kan voorstellen. Ik heb het probleem overigens ook gehad met benzine en waren inderdaad lekkende keerringen. Als het alleen de krukaskeeringen zijn zou je die kunnen vervangen maar dan zou ik dat voor die paar euro meer allemaal doen. En dan lagers enzovoorts misschien ook. Maar voordat je zover bent zou ik beginnen met atf puch maxi olie.

 

Ik bedoelde met spanning, stel dat je bij je handvat nog wat draad overhebt, zou je daar hem een kleine 5 mm meer speling kunnen geven. En hem dan bij je blok 5mm met de stelschroef omhoog kunnen draaien zodat hij niet de olie naar boven duwt. Dat is maar een idee wat ik me kan voorstellen wat er kan gebeuren. 

Ik zou de verkoper vragen of hij toen al lekte, niet dat je daar misschien iets mee bereikt. Maar mocht het zo zijn dat die keerringen lekken, dan is het wel toevallig dat het is gaan lekken sinds jij hem hebt. 

Succes!

DavidG
Citeer
Privébericht
Naar profiel
DavidG

Bedankt voor alle tips! Ik zal dit weekend eens beginnen met nieuwe olie en het verstellen van de stelschroef. Ik vrees dat dit het niet gaat oplossen, maar misschien heb ik geluk. Hartelijke groet! 



Over dit topic

Gestart 24 Juni 2018 door DavidG

Laatste reactie door Ouwe Luuk


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: