Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Olie lekkage (Sachs 50/1 M)

gerardus
Citeer
Privébericht
Naar profiel
gerardus

Misschien gek wat ik zeg maar heeft de vorige eigenaar 

De kabel geolied en is deze naar beneden gezakt.

Heb dit met mijn koppelingkabel ook gehad

DavidG
Citeer
Privébericht
Naar profiel
DavidG

Beste Gerardus, bedankt voor het meedenken. Ik heb de verkoper een bericht gestuurd. Het is even wachten op zijn antwoord.

DavidG
Citeer
Privébericht
Naar profiel
DavidG

Antwoord van de verkoper: "Ik heb olie bijgevuld met ongedoopte olie, en ja blok lekte al iets olie toen je hem kocht."

Morgen ga ik de olie verversen. @ mvanhooff (of iemand anders): begrijp ik het nou goed dat ik de olieaftapplug aan de onderkant moet laten zitten, maar wel de oliecontrolestop en de olie vulstop veilig los kan draaien?

Nog een laatste vraag: hoe lang moet de brommer worden warm gereden?

 

DavidG
Citeer
Privébericht
Naar profiel
DavidG

Vandaag de olie ververst met Puch maxi transmissie olie en de stelschroef zo hoog mogelijk gezet. Binnen een paar seconden nadat ik de motor gestart had gutste de roze olie weer uit de stelschroef (waar de kabel van de startmanette inzit). Het probleem is dus helaas nog niet verholpen.

Wat opvalt is dat de olie vrijwel direct ophoog komt. Als het inderdaad een lekke krukas keerring is die de olie verdunt, dan zou dat beteken dat het een behoorlijk lek is (toch?). Opvallend is echter dat de olie (nog) niet naar benzine ruikt.

Bij het bekijken van de onderdelenlijst van de Sachs 50 zie ik deze stelschroef nergens zitten, dus ik kan niet controleren of er een onderdeel mist wat de olie binnen zou moeten houden.

Zijn het toch gewoon de keerringen, of heeft iemand anders nog een idee? Bedankt weer!

GerardMous
Citeer
Privébericht
Naar profiel
GerardMous

Ik denk dat er toch te veel olie in het blok zit dan, de juiste hoeveelheid olie is 200 cc speciale saxonette carterolie maar carter olie voor en puch maxi is ook goed, wat ook nog zou kunnen is dat de ontluchting van het carter verstopt zit dit is de vulplug die bover op zit (boven de trapas) rechts, vaak van aluminium moet een klein gaatje inzitten als die versopt zit kan het blok druk opbouwen met gevolg lekkage.

 

 

 

oja olieniveoschroef (b) is die in de carterdeksel zit links onderaan.

DavidG
Citeer
Privébericht
Naar profiel
DavidG

BINGO! Het probleem lijkt verholpen. Het ontluchtingsgaatje zat inderdaad helemaal vol prut. Even met een naald in poeren en flink blazen en toen schoot er een zwart kloddertje uit het gat. Net een half uurtje gereden en het is een wereld van verschil. Er zat bij terugkomst nog een klein beetje olie op de S-deksel, maar dat kan ook ergens tussen gezeten hebben. De grootste lekkage is voornu in ieder geval verholpen. Dank!

Dan heb ik meteen twee nieuwe vragen: wat voor kabel heb ik nodig voor de startmanette? Bij het verstellen zag ik dat bij het handvat de helft van de draadjes door waren, dus deze gaat niet heel lang meer mee. & hoe bevestig ik de draad in het blok? Is dit vergelijkbaar met de gasschuif van de carburateur, waarbij je de kabel er van boven insteekt en achter een vernauwing haakt? Als iemand hier een tekening van heeft, dan hou ik me aanbevolen.

 

Deze kabel dus:


 

Mooie dag en een groet


 



Over dit topic

Gestart 24 Juni 2018 door DavidG

Laatste reactie door Ouwe Luuk


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: