Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Olielek

Jelmer
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Jelmer

Beste allen,

 

 

In 2015 heb ik van Hans Stevens een gereviseerd motorblok (3v) gekocht voor mijn Sparta. Dat heeft een aantal jaar op de plank gelegen en is enkele weken geleden onder mijn Sparta gemonteerd. Ik heb er inmiddels zo’n 100 km probleemloos mee gereden. Toen ik de motor vanmorgen na een rit van 15km uitzette, begon het blok opeens te lekken. Aanvankelijk liep er een straaltje olie uit de onderkant van het blok, waardoor een plasje olie ontstond. Daarna ging het straaltje over in een drup.

 

Op de plek waar dot gebeurde zit toevallig een Zundapp reparateur om de hoek, die ik even om raad heb gevraagd. Hij vermoedde dat het probleem in de keerring bij het voortandwiel zat, maar wist het niet zeker.

 

Gelukkig was ik niet ver van huis, dus ben ik rustig in een laag toerental naar huis gereden. Inmiddels is het lek gestopt, maar wellicht heeft dat ermee te maken dat de olie op is.

 

Komt een van jullie dit bekend voor? Verder las ik op het forum dat ik de olie kan bijvullen met versnellingsbakolie voor Zundapp of Kreidler. Klopt het dat ik daarvoor de grote bout aan achterzijde (rechts) van het blok moet losdraaien?

 

Ik hoop erg dat een van jullie mij kan helpen!

 

Groet,

 

Jelmer

 

 

Jelmer
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Jelmer

Jelmer
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Jelmer

Ik heb zojuist even gekeken of er nog olie in het blok zit en dat lijkt het geval te zijn. 

 

Jelmer
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Jelmer

Ik heb zojuist de olie vervangen en 5 a 6 km gereden. De olie lekt er niet meer in een straaltje uit, maar we er liggen wel weer enkele druppel onder. 

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Ha Jelmer, de keringen van de trapas en het tandwiel kunnen vaak wel een beetje gaan "zweten", wat niet erg is. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat de olie er uit stroomt en je koppeling/versnellingsbak zonder olie komt te staan...

Misschien dat de keringen bij een goed warmgereden motor wat meer lekken dan bij een kort ritje. Dan zetten door de warmte de carterdelen uit en wordt de olie dunner, en kunnen slechte keringen meer gaan lekken. In dat geval zou ik toch de keringen (laten) vervangen...

Groet, Freek

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Zit er niet teveel olie in?



Over dit topic

Gestart 13 Juli 2019 door Jelmer

Laatste reactie door Jelmer


Meest recente posts

Slippen van de koppeling van sparta 2v uit 76
Volgens t boekje is t 13-32 tandwielverhouding. Groet Ronald
13 Augustus | 22:12 uur door Ouwe Luuk

Olie verversen Sachs 50/3
Ooh hee dat is interessant Pjotr! Ik wist niet dat Sachs zelf ATF...
12 Augustus | 23:55 uur door FW91

Vraagjes.....
Rinky toys heeft de handels kijk daarvoor bij puch met...
11 Augustus | 18:05 uur door @tje

G49 valt uit.
Geen koude bougie muurvast in n hete motor draaien heb ik weleens...
5 Augustus | 08:39 uur door Ouwe Luuk

JLO GA50 koppeling mist
Je mist overigens niet de koppeling maar de kruisveer +borgring en...
25 Juli | 13:26 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: