Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Ontsteking (niet te) stellen na vervangen zuiger

Koosolex
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Koosolex

Bij mijn GE50 Sport wil ik de ontsteking stellen. Maar het instelbereik tussen beide uiterste standen van de verstelling van de ontsteking ligt tussen de 0.4 en 1.4 mm. voor BDP. Dat is vreemd want Sparta schrijft een voorontsteking van 2.4 - 2.7 mm voor. 

Maar bij mijn motor is onlangs de cilinder opgeboord en een nieuwe overmaatse zuiger gemonteerd. Wat nu als deze zuiger een millimetertje hoger (langer) is? Dan kun je toch nooit meer de ontsteking goed stellen? En volgens mij heeft ook de dikte van de cilindervoet- en koppakking invloed op deze manier van ontsteking stellen.

Komt dit jullie bekend voor of maak ik een gedachtefout?

johnstoffelen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
johnstoffelen

Het ontstekingstijdstip heeft niets met de zuiger te maken. Dit is afhankelijk van de

 draaipositie van de krukas (~2mm voor het bovenste dode punt).

Start het ontstekingafstellen met de opening van de contactpunten (0,35-0,4mm) een te kleine opening geeft een laat ontstekings tijdstip.

Succes

Koosolex
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Koosolex

Het kwartje is bij mij gevallen. Ik maak een denkfout.

De voorontsteking is 2.4 mm voordat de zuiger het bovenste dode punt bereikt. En dan maakt het inderdaad niet uit of een zuiger een millimetertje hoger is of dat een cilindervoetpakking wat dikker is. Omdat je meet ten opzichte van het bovenste dode punt van de zuiger worden eventuele verschillen opgeheven. Ik maakte een gedachte fout. Sorry voor het dwaalspoor.....

Blijft voor mij nog wel de vraag waarom JLO niet werkt met merktekens op het vliegwiel en carter. Al mijn andere oldtimers (Citroën's en Solexen) hebben een vast merkteken op het vliefwiel staan waarmee je het ontstekingstijdstip gemakkelijk kunt stellen. En dan kun je ook het ontstekingstijdstip met dynamisch (met draaiende motor) contrelen met behulp van een stroboscooplamp. Meestal wordt de voorontsteking dan ook aangegeven in graden (ipv millimeters) voor DBP. Bij een Citroën Traction Avant is dat bijvoorbeeld 8 graden.

Is er een reden dat dit bij een JLO motortje anders werkt?

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

Hoi,   als je hem nu afstelt dan kun je zelf toch ook nog markeringspunten aanbrengen, altijd makkelijk voor later. 



Over dit topic

Gestart 29 December 2021 door Koosolex

Laatste reactie door 45069


Meest recente posts

Koppeling veert niet goed terug
Moest even wat onderdelen opzoeken en foto's maken, dat zegt meer...
7 September | 13:36 uur door Geert

Olie lekkage voorvering
Dan zal er wellicht iets teveel in zitten , stopt vanzelf dus Heb...
6 September | 17:03 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: