Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Opvoeren Sachs 50/3 CNL

Peter
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Peter

De brommer rijdt goed, de motor is krachtig en trekt fel op. Bougie mooi koffiebruin. De topsnelheid met e-teller is 38 km/h, maar ik zou graag wat harder gaan 45 á 50 km/h.

Set up : Carb. Bing 1/12/228 met sproeier 60; Uitlaatbocht 27mm; Motortandwiel 11 tanden.

Wat kan ik als beste eerst proberen : 1. andere carb 15 of 17mm; 2. andere uitlaat 32mm; ander motortandwiel 12, 13, 14 of 15mm; 3. vergroten in- en uitlaatpoorten.

Bij voorbaat dank voor de adviezen. Mazzel Peter

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

stap 1 ontstekingstijdtsip vervroegen naar 2.0-2.5mm voor bovenste dode punt, verder heeft pas zin bij een 32mm bocht.

stap 2 uitlaatbocht iets inkorten leifst naar iets van 40cm, en zoek even een demper zonder drosselpijp (dat is de ingeschoven pijp in de demper)

stap 3 monteer een 1/12/212, vooral in het hogere toerengebied zit het verschil in de vaste remluchtsproeier van de 228 t.o.v. die van de 212, de 228 is gemaakt voor een micronic filter, de 212 voor een natluchtfilter. De remluchtsproeier zit onderin d eluchtinlaat en loopt als kanaaltje door tot de naaldsproeier, hiermee rem je het mengsel zodat de afgifte in hoge toeren niet te hoog wordt.

stap 4 eventueel uitlaatpoort met iets van 1 a 2 mm verhogen. Maar met een originele set is 55 met een 27mm bocht ook al haalbaar, althans de 50/3 C NL van mijn boswachter heeft deze setup en die loopt ca 55. Ik heb wel een puch demper van 27mm er op dus zonder drosselpijp.

motortandwiel kan eventueel naar 12mm maar het kommetje is moeilijk om aan te komen,

zelf vind ik een 11 net zo prettig, trekt lekker door end e gaten tussen de versnellingen worden minder groot, de achterkant verkleinen naar 30 scheelt ook al een hap, 30 tands tandwielen hebben we nog bij het fondsWink

Peter
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Peter

Maarten,dank voor je snelle antwoorden. Even ter verduidlijking de Sachs zit onder Batavus TS49 met alu gietwielen Zundapp zie : https://picasaweb.google.com/donnie9555/RenovatieBatavusTS49# Ik zal beginnen met een nieuwe uitlaat 32mm (bocht inkorten naar 40cm vanaf flens), drosselpijp verwijderen of een paar gaten inboren en ontsteking vervroegen. Dan kijken naar resultaat. Daarna eventueel motortandwiel 12 tanden (is vlak tandwiel en zijn nog te verkrijgen bij Leertouwer en Zundapp achtertandwiel 34 tanden nu 36 tanden. Daarna kan nog altijd andere carb.

Heb ik het zo goed samengevat ? Mazzel Peter

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

aha carb laten zitten dus,

maar de uitlaatbocht van oldtimerdelen gaat helaas niet passen, rempedaal van deze uitvoering zit in de weg. oftewel sterkte met zoeken naar een ts49 bochtje in 32mmWink

gaten inboren heeft nooit zin bij een demper,

nu heeft batavus een tijdje uitlaten gehad waar de drosselpijp aan de bocht geklemd zat, oftewel dan is de bocht nauwer waar deze in de demper zit, mijn ts had zo'n pijp misschien de jouwe ook. Let wel dat de lengte van de bocht bepaald wordt door het rempookje, korter kun je niet gaan, dat was ook de reden dat ik mij ts49 met 3 bak naar terugtraprem had verbouwd, dan past de 32mm bocht wel en is deze ook in de korte lengte inzetbaar.

qua 12 tands van leertowuer opletten met de passing, ik bestel daar niet meer sinds ik 2x een tandwiel heb gehad met te losse passing en tja dan sloop je de as.

ga qua achtertandwiel maar eens naar 32, dapp-tandwielen zijn makkelijk verkrijgbaar oftewel dat moet geen probleem zijn.

Peter
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Peter

Maarten,

Dank voor je antwoorden.

Is een komplete carb 1/12/221 makkelijk te verkrijgen, ik kan hem nergens vinden ?

Ik heb de komplete uitlaat 32 mm al besteld bij Oldtimerdelen, moet dus zien hoe ik een en ander aanpas.

Ik had een nieuw motortandwiel 11 tanden bij Leertouwer besteld, die was wel goed.

Mazzel Peter

 

 

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Ik heb hier nog een complete 212 liggen,en misschien ook nog een F&S 12 tands voortandwiel.

Kijk uit met de Leertouwer tandwielen,Maarten heeft gelijk,het lijkt of het past.Zijn dacht ik Kreidlertandwielen.Let op dat er een F&S tekentje in staat.Een dikke RVS bocht heb ik ook nog liggen,helaas is deze geen 32 maar 31 mm.Pasvorm is wel goed,komt onder een MK4 vandaan.



Over dit topic

Gestart 29 September 2012 door Peter

Laatste reactie door Peter


Meest recente posts

Snelheid Sparta Sport 1964 met JLO49/2
Als de brommer verder nog in originele staat is heb je n grote kans...
13 Oktober | 19:52 uur door Ouwe Luuk

Hallo allemaal!
Top Freek!! Er staan nu n paar projecten voor de 3 V maar ik ga...
13 Oktober | 16:52 uur door Ouwe Luuk

koekoeksbel monteren Sparta GD50 tour.
Hoi Lutges,  ik heb van Pjotr en Ouwe Luuk een tip gehad dat...
13 Oktober | 08:59 uur door Rien48

Koppeling JLO MM 540
Goedemiddag,  Heeft iemand toevallig een volledige koppeling...
12 Oktober | 16:28 uur door Kevintjuh20

Stukje sparta koerier
Nou @tje, je hebt een plezierige manier van schrijven hoor. Leest...
10 Oktober | 17:14 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: