Hoi spartanen!
Ik ben al een tijdje aan het experimenten met de afstelling van de carburateur van mijn Sport 3V. Het is een exemplaar uit 1970 waar vanaf fabriek een politiecilinder op zit. Origineel hoort er een 8,5mm carb (Bing 1/8,5/15) op, maar toen ik de brommer kocht was deze vervangen met een 12mm Bing 1/12/170. Maar ik krijg deze niet lekker afgesteld. De beste resultaten heb ik tot nu toe met de gasnaald op standje 3 van boven en sproeier 62. Dan haal ik met de brommer mooi 50/55, en houd hij verder niet in. Alleen wanneer ik een stukje 50 heb gereden is de bougie wit ipv. koffiebruin:
Als ik een grotere sproeier monteer merk ik dat ie lui wordt en moeilijk op toeren komt, en stationair is hij dan niet goed lopend te houden en rookt hij nogal. Onsteking staat op 1.8 (tussen 1.5 en 2.0 zoals in de boekjes).
Nu heb ik wel eens gehoord dat een 12mm op een politiecilinder goed kan en dat het qua rijeigenschappen wat comfortabeler is dan een 17mm. En dat je er dan toch een mooie 55/60 mee kan halen.
Wie heeft er ook een politiecilinder met een 12mm? En met welke type carburateur en afstelling (gasnaald stand, hoofdsproeier, onstekingstijdtip,tandwielverhouding)?
Groet! Freek