Ik heb er maar even een specifiek topic voor aangemaakt voor het overzicht maar ik heb momenteel een heel nukkig sachs 50/3 motortje, en hopelijk weten jullie raad.
Het blok zit onder een Sparta Sport 3V uit 1972.
Het blokje is in 2007 gereviseerd door Hans Stevens, heeft daarna heel even gelopen en is toen op zolder gestrand tot hij dit jaar weer terug onder de brommer ging.
Er zat een Bing 1/12/212 op met verstelbare sproeier, maar aangezien ik dat maar geknooi vind heb ik vaste sproeiers besteld De standaardmaat 58 en een 60, de 60 in het geval de originele sproeier te klein zou zijn. Ik weet niet exact wat er met het motortje gedaan is maar Hans heeft het blokje naar eigen zeggen "gekieteld" vandaar dat een 60 sproeier erbij me wel handig leek.
Ik kreeg van de winkel vervolgens een 61 en een 58 sproeier geleverd, ik heb toen de 61 geplaatst, iets rijker inrijden leek mij de beste optie. Ik heb de carburateur ultrasoon gereinigd en op deze sproeier was het starten lopen na 13 jaar stilstaan, alleen de brommer hield erg, vandaar dat ik de 58 heb geplaatst.
Dit reed al stukken beter, maar nog steeds erg rijk, ondanks dat dit de fabriekssproeier is en de bijbehorende gasschijf stand van 2. De motor start zonder choke, de bougie is erg zwart, en de brommer houdt enorm in, en stationair lopen lukt alleen op een absurd toerental, allemaal tekeken dat de brommer veel te rijk loopt, zo rijk zelfs dat er plasjes olie uit de uitlaat lekken na een rit.
Vandaag begonnen met dingen uit de sluiten:
-Nieuwe bougie NGK B6HS geplaatst, geen verschil
-Nieuw luchtfiltergaasje Kreidler/Puch bing 10/12mm 52mm geplaatst, geen verschi;
-Lucht filter er compleet af, behalve herrie geen verschil.
-Compleet andere ultrasoon gereinigde Bing 1/12/212 geplaatst, geen verschil
-Naaldstand op zijn allerarmst gezet, de brommer pakt nu goed op, en houdt een stuk minder in, echter wil absoluut niet meer lopen met het luchtfilter op zijn plek.
-Naaldstand weer terug op 2 gezet, net zo beroerd lopen als voorheen, met als bijkomend probleem dat hij in deze stand ook ineens alleen wil lopen zonder luchtfilter.
Ik snap er werkelijk helemaal niks meer van, van alles geprobeert, maar de brommer loopt er alleen maar beroerder op.
Wie heeft raad, want ik ben aardig ten einde raad.
Bij voorbaat dank, Remi