Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Problemen met sachs 50/3 blokje

remijanssen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
remijanssen

Ik heb er maar even een specifiek topic voor aangemaakt voor het overzicht maar ik heb momenteel een heel nukkig sachs 50/3 motortje, en hopelijk weten jullie raad.

Het blok zit onder een Sparta Sport 3V uit 1972.

Het blokje is in 2007 gereviseerd door Hans Stevens, heeft daarna heel even gelopen en is toen op zolder gestrand tot hij dit jaar weer terug onder de brommer ging.

Er zat een Bing 1/12/212 op met verstelbare sproeier, maar aangezien ik dat maar geknooi vind heb ik vaste sproeiers besteld De standaardmaat 58 en een 60, de 60 in het geval de originele sproeier te klein zou zijn. Ik weet niet exact wat er met het motortje gedaan is maar Hans heeft het blokje naar eigen zeggen "gekieteld" vandaar dat een 60 sproeier erbij me wel handig leek.

Ik kreeg van de winkel vervolgens een 61 en een 58 sproeier geleverd, ik heb toen de 61 geplaatst, iets rijker inrijden leek mij de beste optie. Ik heb de carburateur ultrasoon gereinigd en op deze sproeier was het starten lopen na 13 jaar stilstaan, alleen de brommer hield erg, vandaar dat ik de 58 heb geplaatst.

Dit reed al stukken beter, maar nog steeds erg rijk, ondanks dat dit de fabriekssproeier is en de bijbehorende gasschijf stand van 2. De motor start zonder choke, de bougie is erg zwart, en de brommer houdt enorm in, en stationair lopen lukt alleen op een absurd toerental, allemaal tekeken dat de brommer veel te rijk loopt, zo rijk zelfs dat er plasjes olie uit de uitlaat lekken na een rit.

Vandaag begonnen met dingen uit de sluiten:

-Nieuwe bougie NGK B6HS geplaatst, geen verschil

-Nieuw luchtfiltergaasje Kreidler/Puch bing 10/12mm 52mm geplaatst, geen verschi;

-Lucht filter er compleet af, behalve herrie geen verschil.

-Compleet andere ultrasoon gereinigde Bing 1/12/212 geplaatst, geen verschil

-Naaldstand op zijn allerarmst gezet, de brommer pakt nu goed op, en houdt een stuk minder in, echter wil absoluut niet meer lopen met het luchtfilter op zijn plek.

-Naaldstand weer terug op 2 gezet, net zo beroerd lopen als voorheen, met als bijkomend probleem dat hij in deze stand ook ineens alleen wil lopen zonder luchtfilter.

Ik snap er werkelijk helemaal niks meer van, van alles geprobeert, maar de brommer loopt er alleen maar beroerder op.

Wie heeft raad, want ik ben aardig ten einde raad.

Bij voorbaat dank, Remi

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Remi,

Klinkt als een van de volgende dingen:

 

Ontsteking:

Heb je wel eens naar de voorontsteking gekeken? --> Te laat, geen trekkracht; te vroeg --> slecht in lage toeren.

En naar de bougieafstand? Niet goed --> geen goede ontbranding

Mooie blauwe vonk? Niet --> spoel of condensator

Meet de zwarte draad van de ontsteking weinig weerstand naar massa (blok)? Ja --> Ontstekingsdraad maakt sluiting

Zit de bougiedraad goed vast in bobine of bougiekap? Nee --> Slechte ontsteking

 

Mengsel:

Te veel olie? Ja --> Kan zwarte bougie veroorzaken, ik meng 1 op 40

Oude benzine? Ja --> Slecht of niet lopen

Wordt de bougie nat? Niet --> Vlotter zit vast, lekkage, verstopt filter, etc.

Naaldsproeier verstopt of versleten? Hoofdsproeier is alleen voor hoge toerentallen

 

Valse lucht:

Zit de cilinder goed vast? Nee --> valse lucht aan voet cilinder, check met remmenreiniger of het toerental oploopt!

Voetpakking oud? Ja --> valse lucht aan voet cilinder

Heb je genoeg compressie? Nee --> Kop is niet vlak, zuigerveren versleten, decompressie leg, bougie zit niet goed vast

Zijn de keerringen goed? Nee --> Valse lucht vanaf de ontsteking of olie vanaf de koppelingskant

 

Uitlaat:

Zit de uitlaat goed vast? Nee --> Niet genoeg tegendruk

Is de uitlaat dichtgekoold? Ja --> Te veel tegendruk

Is de uitlaatbocht te lang? Ja --> Te weinig top snelheid

Is de uitlaat te kort? Ja --> Te weinig top snelheid

 

Of een van de andere 1001 dingen dit er nog meer aan de hand kunnen zijn!

Ik hoor graag of er iets bij zit of als je zelf nog wat hebt gevonden!


Tim

remijanssen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
remijanssen

Bedankt voor de utigebreide reactie ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven

Ontstekings tijdstippen gaan we morgen nalopen, maar er is een sterke vonk, en de bougie is hagelnieuw

Mengsel:

1:40 ivm inrijden. Nieuwe bp ultimate benzine met rode castrol 2stroke oil, bougie is niet nat, wel vet, naaldsproeier versleten lijkt me sterk dan zouden ze beiden versleten zijn, maar niet onmogelijk, hoe controleer ik zoiets?

Valse lucht: Het blok is in 2007 compleet gereviseerd en wordt nu pas mee gereden, zou het lange stilstaan in een goed verwarmde zolder iets aangericht kunnen hebben? De compressie voelt goed, de keerringen heb ik ook aan zitten denk omdat ik ook wel erg veel olie in de uitlaat heb, maar kunnen die spontaan gaan lekker na een lange stilstand?

Uitlaat:

Het is een nooit eerder gebruikte 32mm voorbocht met 70mm sigaar, ik heb met de lengte niks kunnen doen omdat de voetrem in de weg zit, maar het is dus de volle originele lengte. 

Nogmaals bedankt voor het uitgebreide antwoord, ik ga een lijstje maken met dingen te proberen morgen.

Mocht ik iets ontdekken laat ik het hier weten!

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Heb je toevallig dezelfde vlotter gebruikt in beide carburateurs?

Zo ja, doe de vlotter eens in een glas warm water, zodra die bellen gaat blazen weet je genoeg en is die lek. 

remijanssen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
remijanssen

Ik heb letterlijk een complete carburateur gewisseld, letterlijk elk onderdeel dus ook de vlotter, nu kan het natuurlijk zijn dat stomtoevallig beide vlotters lek zijn, ik zal morgen de vlotter eens uit de carburateur die er nu afligt proberen. Dit geeft een veel te rijk mengsel gewoonlijk?

remijanssen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
remijanssen

Ik ben wellicht iets op het spoor. tijdens het reinigen van de carburateurs zag ik op de naaldsproeirs 2.17 A staan en ik lees nu dit bericht van Maarten Koudijs:

"naaldsproeier, waar de gasnaald in op en neer gaat, behoort de 2.12 te zijn niet de 2.17, die zit namelijk in zundapp en andere merkjes, gaat ook niet fijn werken met die sproeier er daar in."

Zou dit het probleem kunnen zijn? Goed is het in elk geval niet. 

vraag ik me nog wel af waarom ik 2 carburateurs heb waar zo'n sproeier inzit.



Over dit topic

Gestart 9 April 2020 door remijanssen

Laatste reactie door remijanssen


Meest recente posts

Motorbeugels nu op mp
Weet niet meer wie er laatst beugels zocht voor de motorophanging,...
16 September | 22:18 uur door Ouwe Luuk

gegevens coda
Het brommer VIN nr. 314380 Boek 16, pagina 154: Datum:...
16 September | 19:18 uur door Geert

Voorstellings rondje
Gefeliciteerd met t kenteken. Nog een technische keuring gehad ook?
15 September | 18:22 uur door Ouwe Luuk

Gezocht balhoofdset voor SE50
Ik bedoel de lagerschalen incl de kogels. Een foto lukt wel maar...
15 September | 12:58 uur door nwam69

Dikte kabels
Dank voor deze info!! Gr. Koos
14 September | 20:52 uur door Koosolex

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: