Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Puch blok onder Sparta Sport

IvoB
Citeer
Privébericht
Naar profiel
IvoB

Hallo iedereen,

Ik zat te denken om mijn oude Sparta Sport 2V uit '71 een beetje te upgraden. 50 rijden is leuk maar de lange stukken die ik vaak rijdt (Almere-Eemnes) zou toch wat sneller mogen. Heeft er iemand wel eens geprobeerd om het Sachsblokje te vervangen door een Puchblok? Wat moet ik allemaal veranderen en hoe zit het met de achterbrug en de ketting?

 

Groeten, Ivo

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Wat voor een puchblok zou je eronder willen? Een E50 zou ik niet aan beginnen, dat wordt koppelingen oproken. Een Z50 of een ZA50 wil wat makkelijker op gang komen.

Een 4 voetbak zoals onder de monza zit kan ook, passen de 70cc cilinders ook op.

 

Als je een ander blok eronder hangt zal je moeten meten hoever het midden van het achtertandwiel zit ten opzichte van het midden van het frame. dan moet je het puchblok er zo onder hangen dat het midden van het tandwiel op dezelfde afstand komt te zitten als achter.

 

Het kan dus zijn dat dan het blok niet midden onder de brommer hangt, maar meer naar links.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

waarom geen smalle 50/3 met een snelle set er onder?

IvoB
Citeer
Privébericht
Naar profiel
IvoB

Kan je daar wel betrouwbaar 65 km/u uitpersen? Zo'n 50/3 blok is natuurlijk wel minder rommelen en stuntelen. Dan zou ik een gereviseerd blok kunnen nemen en de snelle set er onder kunnen plakken.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

Ja, maar wel even opletten welke verhoudingen je neemt qua versnellingsbak, zijn twee versies van, eentje gelijk aan de brede 3v, oftewel 3 is 1.22, daar trek je makkelijk 65 uit, eentje met lichtere verhouding qua 3, ik meen 1.40 uit het hoofd, die wordt wel heel hoogtoerig wanneer je er 65 uit wil persen.

Maar opgave 1 is natuurlijk het vinden van de onderdelen, liefst natuurlijk een compleet blok, anders heb je voldoende aan enkel de schakelas en schakeldeksel, andere delen zijn pas te maken met donordelen van een 50/2 en een brede 50/3.

 

Makkelijker is natuurlijk een brede 3v in een 3v achterbrug, is er zo onder geschroefd.

IvoB
Citeer
Privébericht
Naar profiel
IvoB

MK: Ik heb eventueel een brug, maar 1 minpuntje, het is een vroege zonder pijpje voor de voetrembevestiging.



Over dit topic

Gestart 9 Maart 2014 door IvoB

Laatste reactie door Maarten


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: