Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sachs 2V blok: andere maat ontsteking?

Ricardo
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ricardo

Met veel plezier sleutel ik al een paar jaar aan mijn Sparta Sport 2V uit '69.

Echter is het blok dat eronder hing niet meer te redden en heb ik via marktplaats een ander 2V blokje gevonden. Dit is volgens het typeplaatje een Sachs 50K blok, mijn oude is een 50MA. Het blok zag er op het eerste gezicht wel hetzelfde uit, nu blijkt dat de ronde cilinder net een fractie kleiner is, en ook niet membraangestuurd geloof ik.

Het blok werd geleverd zonder ontsteking. Ik wilde mijn oude ontsteking even overzetten, maar tot mijn grote verbazing gaat dit niet? De kruktap blijkt een beduidend kleinere diameter te hebben, mijn vliegwiel schiet er dus volledig overheen en klemt niet vast. Ook de bevestigingsgaten voor de grondplaat van de ontsteking komen niet overeen.

Hoort er een 'kleinere' ontsteking op dit blok? Heb ik een verkeerd blok gekocht? Ik begrijp er weinig van en heb nog nooit gehoord van verschillen in ontsteking en krukasdiameter tussen verschillende 2V blokjes.

Bij voorbaat dank!

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

U hebt een ouder blokje gekocht, die cilinder heeft wel iets meer vermogen dan een membraan gestuurde cilinder.

Bij dit blokje hoort een aluminium vliegwiel. Dit is inderdaad kleiner van binnen diameter.

 

Maar wat is er mis met uw oude blokje, voordat het niet meer te redden is, is het wel erg gebruikt.

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

User electronicasmurf zei:

die cilinder heeft wel iets meer vermogen dan een membraan gestuurde cilinder.

Weet je dat wel zeker? Wink 

Ik geloof dat die standaard cilindertjes maar iets van 1 of 1,5 pk hebben en die membraanciliders max. 2,7 ( (?)uit mijn hoofd Innocent ) 

 

Hoi Ricardo, leuk dat je een Sparta hebt!  

Inderdaad wat Stephan zegt, wat was er mis met het oude blok?

Wellicht  is het mogelijk om de 2 blokken samen te (laten) voegen. 

 

Groetjes Geert

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Dit kreeg ik gemaild over zo een kleinere cilinder:

.de membraam cilinder heeft maar 1,47ps en deze 2,20ps

Maar niet nagezocht of het klopt.

Ricardo
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ricardo

Een vriend van me dacht de ontsteking die ik nodig heb te hebben, helaas bleek dit een ontsteking te zijn van een Spartamatic (die met het driehoekige JLO blokje), deze is nog kleiner dan wat ik nodig heb.

Maargoed, mijn oude blok heeft een nieuwe zuiger/veren nodig, rot bigend, rotte krukaslagers, en een rotte eerste versnelling. Ook de koppeling is ingeslagen. Eigenlijk is er weinig nog echt goed aan. Dit was reeds zo toen ik de brommer kocht, ik heb er toen wel wat mee gereden maar niet erg veel.

Heb nu dit andere blok in handen, prima blok dat al eens revisie heeft gehad en ik werd blij van de compressie. Ik vind het dus niet echt nodig om in dit stadium blokken te gaan combineren. Kan iemand me vertellen waar ik een geschikte ontsteking zou kunnen vinden?

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

In het schuurtje ligt een grondplaat zonder spoel en een vliegwiel van een blok uit de laat jaren '50.Meet even de dia van het vliegwielgat dan wil ik wel even kijken of degene die hier ligt kleiner is.



Over dit topic

Gestart 2 Februari 2012 door Ricardo

Laatste reactie door Maarten


Meest recente posts

Motorbeugels nu op mp
Weet niet meer wie er laatst beugels zocht voor de motorophanging,...
16 September | 22:18 uur door Ouwe Luuk

gegevens coda
Het brommer VIN nr. 314380 Boek 16, pagina 154: Datum:...
16 September | 19:18 uur door Geert

Voorstellings rondje
Gefeliciteerd met t kenteken. Nog een technische keuring gehad ook?
15 September | 18:22 uur door Ouwe Luuk

Gezocht balhoofdset voor SE50
Ik bedoel de lagerschalen incl de kogels. Een foto lukt wel maar...
15 September | 12:58 uur door nwam69

Dikte kabels
Dank voor deze info!! Gr. Koos
14 September | 20:52 uur door Koosolex

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: