Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sachs 3v blok revisie of vervangen

Citeer
Privébericht
Naar profiel
Bewerk dit bericht

Hallo allemaal.

Ik ben al een tijd bezig met om een Sparta Sport 3v te restoreren, wat al aardig lukt.

Nu ben ik met het blok bezig en kom tot de conclusie dat er een aantal dingen beschadigd zijn.

Tevens heb ik geen idee hoe ik het blok inelkaar moet zetten en wat bijvoorbeeld de volgorde van de koppelingsplaten moet zijn.

Zie de foto's voor details.

Oja, wat een leuk en informatief forum.

Ik heb al veel opgestoken en geleerd wat het inelkaar zetten betreft van mijn Sparta.

Type blokBeschadigingBeschadiging en scheurTotaal van het blok

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Zo en dan zit je opeens met een bak onderdelen! :P Het is raadzaam om als je dit soort blokjes uit elkaar haalt alles in aparte bakjes te doen. Naarmate je wat meer geoefend wordt, weet je alle onderdelen wat beter te plaatsen. 

Voor de koppeling is er een probleempje, je heb de veren niet gespannen gelaten waardoor je alle veertjes weer moet gaan aanspannen, voor de volgende keer is het aan te raden de veertjes gespannen te laten en de hele drukgroep in een keer te verwijderen.

De koppeling zit als volgt in elkaar:

  • En plaat met de vaste en de losse nokjes bovenaan
  • de 9 veertjes in de nokjes leggen
  • De vaste plaat met in het midden het schroefdraad
  • Eerste Koppelingsplaat
  • Plaat met de 6 uitsteeksels naar buiten en de grote binnenkant
  • De 2e koppelingplaat

Nu moet eerst het drukgroep pakketje opgespannen worden. Dit doe je doormiddel van een hulpmiddel wat elders is besproken op die forum: Het afvoerputje. Dit moet gebeuren anders krijg je nooit de 2 borgplaatjes er in.

Voor een nieuwe klusser wordt dit nog wel even een opgave. Zo moet ook de ontsteking worden afgesteld en de 2 assen in het blok worden afgesteld! 

Hier is de handleiding van het gehele blok, soms wat crypisch maar alles staat er wel in!

http://85.92.140.110/~oudebrfold/Downloads/Sachs%2050-3_%2050-4.pdf

 

Mochten er nog vragen zijn horen we het wel!

Tim

Cyrus
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Cyrus

Hallo Tim

Bedankt voor jouw reactie, ik ga proberen de koppeling in elkaar te zetten en de link eens bekijken.

Ik had de brommer en het blok zo gekocht, en aangezien ik nog nooit aan een Sparta gesleuteld had, werd het een hele uitdaging.

Zelf had ik het netjes gesorteerd en niet zo uitelkaar gehaald.

Nu blijft alleen nog de vraag of iemand mij wat kan vertellen over de carters die stuk zijn.

Misschien heeft iemand ze liggen.

Groeten Bert

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Hey Bert,

het enige wat ik zie is dat de koppelinghevel is afgebroken. Deze moet dus gefixt of vervangen worden, ze worden wel eens aangeboden maar niet zo vaak. Kan ook worden vervangen als het blok in elkaar zit.

Carters zien er netjes uit. Kijk even of er ergens gaatjes in het carter zitten en of er misschien erosie is, daar zijn deze carters vatbaar voor.

Als ik dit blokje in elkaar zou zetten zou ik het volgende vervangen:

  • Pakkingen
  • Keerringen
  • Als de lagers versleten zijn, nieuwe krusas lagers
  • Koppelingslager vervangen als het koppelingshuis ruimte heeft
  • Koppelingplaten

En ik zou het volgende controleren:

  • Ziet de cilinder er netjes uit zonder slijtage, misschien nieuwe zuigerveren of een hoonbeurt
  • Is de kop vlak
  • Is de ontsteking goed
  • Is de krukas recht
  • Zit de trekspie goed en is het uiteinde goed
  • blokje schoon van binnen 
  • Lagers recht in het carter

Let bij het in elkaar zetten op het volgende:

  • Alle asses goed uitgevult op de juiste afstanden
  • Zitten de 2 moeren aan de koppeling goed geborgt
  • Heeft de trapas een goede ruimte
  • Zit het voortand wiel echt heel goed vast en het liefst met locktide
  • Heeft het blok een blauwe vonk
  • Voetpakking met vloeibare pakking vast
  • Staat de koppeling op de juiste positie
  • Zet de ketting op de juiste strakheid

Dit was even waar ik snel aan kon denken, aardig wat om aan te denken maar scheeld een hoop kopzorgen bij het rijden!

 

Tim

 

 

 

 

 

Cyrus
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Cyrus

Hoi Tim

 

Zo dat is en hele waslijst, ik ga eens kijken hoever ik daarmee kom, bedankt hievoor.

Ik vond nog een carter deel type Sachs 50/3d , die erbij zat.

Hij heeft alleen een nokje extra, zie foto met pijltje.

Zou ik hem kunnen gebruiken voor mijn type 50/3 nl1 ?

Gr Bert

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

wanneer het mogelijk is zou ik een set carters bij elkaar houden, anders goed de pasvlakken vlakken.

de 50/3 D heeft 1 tapeind die m7 is ipv m6, weet alleen even niet uit het hoofd of dat aan deze carterhelft is of aan de andere.

ik advsieer dus om de koppelingshevel over te gaan zetten wanneer er geen andere schades of scheuren zijn aan het 50/3 NL cartertje.

qua het op spanning opslaan van de koppeling ben ik het niet met tim eens, ik demonteer ze ook altijd helemaal, en span vervolgens alles weer op zodra ik de koppeling opbouw in het blok, heb maar 2 spanners voor de koppeling en heb een flinke zwik meer blokjes uit elkaar liggen oftewel dan zou ik niet verder kunnen aan andere blokkenWink



Over dit topic

Gestart 31 Januari 2013 door

Laatste reactie door Maarten


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: