Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sachs 50/3 Pingelt bij hogere toerentallen

remijanssen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
remijanssen

Dag allen hier weer een vraag van mijn kant, het blokje heeft er inmiddels ongeveer 300 km opzitten en de afstelling is vrij netjes op wat kleine dingen na.

Het gaat om een Sachs 50/3 NL met vierkante cilinder welke Hans Stevens heeft gereviseerd en iets heeft aangepast. 

Ik rijd met de originele Bing 1/12/212 sproeier 60 naaldstand 2,  een 32MM sigaar met ongeveer 17km ingekorte  voorbocht, en de originele 17" tandwielverhouding 12:36. De voorontsteking staat op 2.3mm. En er zit originele ontsteking op met een splingernieuwe NGK C7HS bougie

De brommer trekt lekker vlot rijd ongeveer 45-50 op de teller maar tegen de top begint hij tikkende geluiden te maken, een beetje zoals een rammelend hitteschildje een "eng" geluid, na wat te hebben gegoogled kwam ik er achter dat het waarschijnlijk pingelen betreft en wat dat kan aanrichten ben ik toch wel van geschrokken.

Mijn vraag is wat veroorzaakt dit, en belangrijker nog, hoe los ik het op?

Alle ideeen zijn van harte welkom.

Bij voorbaat dank, 

Remi

remijanssen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
remijanssen

Aanvulling, geen idee of het gerelateerd is, maar de brommer start ook zeer wisselend. Soms is het lopen na 1 trap, maar meer regel dan uitzondering moet ik een keer of 10 trappen en een tijdje warmdraaien voordat hij echt lekker stationair draait. Er zit een compleet gereviseerde ultrasoon gereinigde carburateur onder, je zou dan toch verwachten dat hij met 1 trap moet lopen tenzij hij al maanden stilstaat? Of zijn mijn verwachtingen dan aan de hoge kant?

@tje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
@tje

Hoi remi.

Ik heb zo,n zelfde probleem ik heb op topsnelheid dat hij wel verder wil maar er is iets dat hem tegen houd volgens mij noemen ze het ook wel viertakten een bekend probleem bij standaard blokjes omdat ze voor nederland flink geknepen worden.

Ik heb op dit forem al eens gelezen dat het vergroten van de uitlaatpoort een hoop goed doet.

Ikzelf durf de vijl niet terhand te nemen maar ben van plan om dat door een expert te laten doen.

Ik weet niet of het vietakten kwaad kan want ik rij er al vanaf 2016 mee.

Het rijd onplezierig dus moet het toch maar eens laten doen.

remijanssen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
remijanssen

Het viertakten kan geen kwaad, dat doen ze immers af fabriek , maar je gaat er inderdaad niet veel harder mee. Het idee is geloof ik dat je zoveel brandstof in je verbrandingskamer krijgt doordat de uitlaatpoort het niet snel genoeg kwijt kan  dat het niet in 1 cyclus verbrandt kan worden en dat  het daardoor klinkt als een 4 takt. Het fijne weet ik er echter ook niet van ben verre van een 2-takt expert.

Dit blokje heeft Hans al bewerkt en viertakten doet hij niet, het is echt een ander geluid, een beetje blikken geluid, het doet ook denken aan het geluid wat zo'n geigerteller altijd maakt in de film.

Heb nog een filmpje gevonden waar het ook duidelijk in te horen is:

https://www.youtube.com/watch?v=lGC51mIQylk

Wat Hans precies heeft bewerkt aan dit blokje kan ik helaas niet meer vragen maar standaard is hij niet meer,  een echt racemonster is het echter ook niet, maar door dit geluid durft ik zowieso geen lange tijd voluit te gaan, het klinkt onheilspellend.

schreud
Citeer
Privébericht
Naar profiel
schreud

Remi en @tje rijden jullie met een nieuw lucht filter ,Probeer het is zonder luchtfilter maar wel met de smoorkap Ik heb het zelfde mee gemaakt .bij mij was het filter de oorzaak in de nieuwe zitten te veel gaasjes. ik heb er 3 of 4 uit gepeutert probleem opgelost . en mijn ervaring met de sigaar uitlaat die geeft te veel tegen druk ,of je moet het pijpje in het eind stuk tot bijna het eind weg halen  .dan kunnen de uitlaatgassen wel goed weg Gr Jaap

remijanssen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
remijanssen

@tje bedankt voor het meedenken,mijn brommer 4-takt niet, een te rijk mengsel lijkt ,me dan ook niet het probleem, sterker nog met de 58 sproeier doet hij het veel erger (waarschijnlijk omdat het dan allemaal net wat warmer wordt?) Ik kan evt nog een 61 sproeier proberen om het nog wat beter te koelen, maar daar houdt hij dan weer vreselijk op in.  Wat de uitlaat betreft klinkt niet ideaal, maar zou dat dan ontstekingsproblemen kunnen opleveren? 



Over dit topic

Gestart 5 Mei 2020 door remijanssen

Laatste reactie door remijanssen


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: