Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » sachs 504 blokje

bastien
Citeer
Privébericht
Naar profiel
bastien

beste spartavrienden,

ik rijdt al enige tijd om een sparta funny. deze heeft al heel wat kilometers gemaakt en is nu echt toe aan een opknapbeurtje. het brommertje heeft voelbaar minder vermogen.

het grootste probleem is het 'misgrijpen' van de koppeling.als ik bij het optrekken me gas voleldig open gooi dan lijken de koppelingsplaten langs elkaar te slippen. ik heb de plaatjes al eens vervangen, het was toen iets beter, maar nu weer slecht.

ik hoor graag of iemand bekend is met dit probleem en wat ik eraan kan doen. er zit overigens genoeg olie in.

groet, bas

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

hoeveel ruimte heb je het platenpakket gegeven?

tussen de aangedraaide moer en de platen moet bij volledig indrukken 0.40 a 0.50mm ruimte zitten, vervolgens moet de stelschroef van de starthevel goed worden afgesteld, eerst inschroeven tot je de schotel achter de hevel niet meer axiaal kunt bewegen, dan een halve slag terug en borgen met de moer.

bastien
Citeer
Privébericht
Naar profiel
bastien

he maarten!

koppeling stond naar mijn weten goed afgesteld. heeft ook altijd goed gereden. is uitgeshimd met de ringen die er standaard bij zitten. de koppeling verloor bij het optrekken haar grip. na inspectie bleek er benzine in de olie te zitten.

het afstelllen/uitmeten van de koppeling. hoe meet jij die 0.40-0.50mm? gewoon dor de starthevel in te drukken en na te meten met een schuifmaat?

maar nu we toch bezig zijn, je hebt ooit de tip gegeven om het het overbrengingstandwiel spelingsvrij te maken. dat zal ik ook eens proberen.

dan rest me de vraag of jij wellicht de drie maten van de keerringen weet en wellicht een adresje hebt waar ik ze kan bestellen.

dank!

bas.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

2x 15x30x5.5 (7 kan ook voor de geen die op de aandrijfas zit, de ander moet echt maximaal 5.5 zijn komt op de krukas achter de koppeling)

1x 15x35x7 (mag evt dikker kopmt achter de ontsteking)

bij een 505 is het

15x30x5.5

15x35x7

15x32x5(.5)

ik bestel ze meestal per groter aantal bij www.mopedparts.de, er liggen namelijk twee 504tjes klaar voor revisie.

ik ga in de loop van deze week (ik denk vrijdagavond) weer wat spul daar bestellen, moet ik er een setje keerringen voor jou bij doen? dan stuur ik ze vervolgens even aan je door in een enveloppe. Laat maar even horen of ik een setje voor je moet mee bestellen.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

qua het meten, dat kan maar iets zekerder meten:

meetklok op magneetvoet zet je op de steun van het motorscherm, meetklokje op de buitenste koppelingsplaat, en dan in en uit drukken. Dit op dire punten meten en dan het gemiddelde nemen.

heb je geen klokje etc, neem dan een shim van 0.5mm en een paar kleintjes van 0.10, koppeling indrukken en kijk of je de shim er tussenin gelegd krijgt, past de 0.50 dan probeer je met een 0.10 er bij etc. Past de 0.50 niet, dan probeer je met een 0.40 etc etc. neem hiervoor een wat kleinere shim bijvoorbeeld met binnenmaat 13 uit je bakje, uitvullen kun je doen met de shims die je bij de 50 blokken gebruikt voor de trapas.

bastien
Citeer
Privébericht
Naar profiel
bastien

maarten,

dank weer voor je uigebreide uitleg. ik verwonders me er wedeom over hoeveel jij van onze geliefde brommertjes weet. knap hoor!

ik heb de site even bekeken, die hebben veel zeg. en mooie prijzen.

als je er geen bezwaar tegen hebt mag je voor me mee bestellen:

- 2 x rubbertje om de ontsteking af te dichten:

Gummitülle für Sachs 504, 505, 2-Loch, Prima Gummitülle für Sachs 504, 505, 2-Loch, Prima

- 1x setje keerringen voor een sachs 504 blokje. 

heel erg bedankt weer maarten. ik zie het wel weer tegemoet. heb je me adres nog? laat maar even weten wat je van me krijgt dan regelen we dat weer.

groet, bas

ps;ik hoor het nieuws! wauw! hoe is het met de vrouw?

Over dit topic

Gestart 23 Maart 2012 door bastien

Laatste reactie door bastien

Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: