Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sachs 50/4 opvoeren

rutgerschuurman
Citeer
Privébericht
Naar profiel
rutgerschuurman

Goedendag,

 

Ik heb de laatste tijd een probleem met men Sparta Sport. Graag wil ik hem rond de 65 a 70km laten lopen. Bij mijn weten heb ik alles al gedaan om hem te kietelen maar ik kom niet hoger dan de 55km. Mijn setup is als volgt 

Sachs 50/4 CF NL

Originele politiecilinder met originele Bing 17mm carburateur en verstelbare sproeier. 

Ontsteking 3mm voor BDP afgesteld zoals sachs heeft voorgeschreven voor de LKH blokken 

32mm ronde voorbocht van 33cm met een jamarcol fuego uitlaat.

voortand is 12 tand en achter 32 tand. Daardoor loopt die nu top 55. Als ik nu ga expirimenteren met de verhouding valt die in de 4de versnelling dood. 

Het meeste heb ik afgesteld zoals Sachs het voorschrijft voor de snelle LKH blokken dus weet niet zo goed wat ik verkeerd doe. 

Iemand nog tips qua afstelling of tuning qua cilinder?

 

Bedankt alvast. 

Rutger

Marthijs
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Marthijs

Hi Rutger,

Ten eerste, 55km is eigenlijk best al een mooie snelheid!

Ten tweede, zorg voordat je verder gaat dat alles is goede conditie is en alles mooi schoon is: Uitlaat, bougie, contactpunten.. Dan hieronder een aantal dingen die je kunt proberen waar ik zelf wel eens succes mee gehad heb.

Je kunt nog proberen om de poorten mooi glad te maken om de gas stroom te verbeteren.

Probeer nog eens wat te schuiven met de demper van de uitlaat om een betere vulling van de cilinder te krijgen.

Daarnaast kun je bekijken wat jouw compressie is, en eventueel deze verbeteren door de squish aan te passen. Dat is de ruimte tussen de zuiger en jouw cilinderkop in het BDP. Dit kun je makkelijk meten door een stukje sodeel draad je het bougie gat te drukken. Je kunt squish kleiner maken door een dunnere of geen voet en/of koppakking te gebruiken.

Het compressie verhogen kun je ook bereiken door een hoge druk pet/kop te monteren waarbij de verbrandingskamer volledig in de kop valt en je dus minder verliest bij de aansluiting tussen kop en cylinder.

Verder kun je de ontsteking nog wat vroeger zetten voor een hogere topsnelheid, maar zou niet verder gaan dan 4mm. Hierdoor gaat ie stationair wel moeilijker lopen en is het afstellen daarvan wat lastig.

Als je echt verder wilt gaan kun je beginnen met verbreden van de poorten, en eventueel ook verhogen/verlagen daarvan. Let daarbij op dat de zuigerveren niet gaan 'happen' in de poorten. Let ook op de doorstroom en aansluitingen tussen inlaat, spoelpoorsten, enzovoort. Ook kun je de krukas(ruimte) opvullen met vulringen om de gas-vulling van je cilinder te verbeteren. Dit is echter niet simpel, neemt veel tijd in beslag en heeft zo z'n risico's.

Wil je nog verder gaan, dan kan je kijken naar het maken/kopen van een expansieuitlaat. Kijk daarvoor eens hier. Een laatste dingetje wat je kunt proberen als je de rest al hebt gedaan is een membraam carburateur monteren, maar ook die zul je wel zelf moeten maken of je moet geluk hebben om m ergens te vinden.

Succes, hoop dat je er wat aan hebt en wees voorzichtig!

Marthijs

@tje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
@tje

Vroeger ( toen de heiniken kratten nog geel waren) reed ik kreidler met een kortere zuiger waardoor de inlaatpoort eerder open ging en er dus meer brandstof naar binnen kon dat in combie met een 6/3 cilinder reed dat met een 16 mm cab 95km.

Maar of dat ook bij sachs kan een kortere zuiger???? Dat weet ik niet 

Het is een idee maar of het ook bij sachs werkt?

Su6

rutgerschuurman
Citeer
Privébericht
Naar profiel
rutgerschuurman

Bedankt voor de reacties. Graag zou ik de cilinder en zuiger wel onder handen laten nemen. Zelf knooien zie ik nier zo ziiten. Kennen jullie iemand die bekend is met sachs cilinder en ook goede kwaliteit levert? 

schreud
Citeer
Privébericht
Naar profiel
schreud

Hoi Rutger, Ik heb er twee met politie cilinders 1 met 38.5 zuiger en 1 met 41mm die met 38.5 cilinder is een stuk minder krachtig dan de 41 cilinder maar loop toch wind mee 65kmp/u allen wind tegen is het 55 /60 maar ik ben ook de smalste niet. mijn afstelling ontsteking op 2.5 en een open Zundapp uitlaat 32mm uitlaat bocht is ht zelfde als bij jou . als er al een andere zuiger in zit moet je kijken of de spoelpoorten vrij komen anders de zuiger schuinmaken . En als je echt power wil kijk dan is op moped renovering se daar hebben ze een hoge druk kop met de bougie recht . die heb ik op de 41mm staan  heb je wel trekkracht [kost wel wat maar je krijgt ook wat ]  ik heb er bij alle twee  sproeier 76 inzitten je moet wel even experimenteren met de gasnaald hoogte .

Groetjes Jaap

piet vetnippel
Citeer
Privébericht
Naar profiel
piet vetnippel

Hoi Rutger. Ik heb 2 4v's. Een met boring 41, de ander met boring 41.25. Met 12 mm carb halen ze met gemak 60 km/h. Tandwiel verhouding van de 1 is 13 voor en 30 achter, en 17 inch wielen. De andere heeft 13 voor en 28 achter met 16 inch wielen. Het zijn vierkante cilinders waarvan in en uitlaatpoort enigszins zijn bewerkt. Ook de spoelpoorten zijn in de voet wat groter gemaakt. Beiden hebben electronische ontsteking. 

Trouwens, Jaap heeft ook een gerestaureerde 4v, vierkante cilinder met boring 41 die loopt als de brandweer. Mocht je nu besluiten om een nieuwe cilinder te kopen, rond of vierkant, het aangebodene is meestal Italiaanse replica en van slechte kwaliteit. Beter is je bestaande cilinder bewerken en laten boren op 41 mm.

Een 13 tands tandwiel kan niet zonder meer op je 4v. Ook daar heb ik een trucje voor.

succes



Over dit topic

Gestart 29 Mei 2018 door rutgerschuurman

Laatste reactie door job hoornstra


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: