Goedenavond,
Ik zal me even voorstellen; ik ben Marc uit Ravenstein. Ik heb kocht vorig jaar via Marktplaats een sparta lucky met sachs 504/1A blokje. De vorige eigenaar had er wat speciaals van gemaakt door hem wat te customizen: een stang tussen balhoofd en zitbuis, tankje verplaatst en nog wat meer. Ik weet dat voor velen dit het verpesten van een sparta is, maar ik vond en vind hem erg koel!
Alleen was het automaatje wel wat traag in optrekken. Ik had ergens gelezen dat deze blokjes vrij eenvoudig om te bouwen zijn naar 2-versnellingen. Nou ben ik best handig met techniek dus zonder angst op hetzelfde marktplaats een 505/2B blokje gekocht met het idee om het tandwielwerk over te zetten. Gaatje boren voor de schakelas en klaar. Dacht hij optimistisch..
Zo gemakkelijk gaat het dus niet! Ik had nog een 504/1b blokje liggen dus vanavond enthousiast het 505 schakeblok opengemaakt en de hoofdas en schakelas overgezet. Hmmmm dat past niet! De hoofdas van de 504 (met t grote tandwiel) heeft een 30 mm kogellager terwijl de as van de 505 daar een 32mm glijlager heeft. Daarbaast heeft ook de tussenas (met de 3 tandwielen) aan beide zijden een glijlager die te groot zijn voor de -in het 504 blokje reeds aanwezige- sparingen.
Ik heb toch ergens gelezen (op dit forum en ook op mopedarmy.com) dat dit uitwisselbaar is, dus waar gaat het fout? Moet ik de glijlagers vervangen en zo ja: waar kan ik deze kopen? Of komt mijn reserve504-blokje wellicht van een snorfiets en zijn wellicht daarom de sparingen anders?
Bij voorbaat mijn dank voor de hulp!
Grtz Marco
Ps.. Ik wilde er wat foto's bij plakken maar ik moet nog even uitzoeken hoe dat werkt op dit forum.