Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sachs 504/1A ombouwen naar 504/2

Syncrorcnys
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Syncrorcnys

Goedenavond,

Ik zal me even voorstellen; ik ben Marc uit Ravenstein. Ik heb kocht vorig jaar via Marktplaats een sparta lucky met sachs 504/1A blokje. De vorige eigenaar had er wat speciaals van gemaakt door hem wat te customizen: een stang tussen balhoofd en zitbuis, tankje verplaatst en nog wat meer. Ik weet dat voor velen dit het verpesten van een sparta is, maar ik vond en vind hem erg koel! 

Alleen was het automaatje wel wat traag in optrekken. Ik had ergens gelezen dat deze blokjes vrij eenvoudig om te bouwen zijn naar 2-versnellingen. Nou ben ik best handig met techniek dus zonder angst op hetzelfde marktplaats een 505/2B blokje gekocht met het idee om het tandwielwerk over te zetten. Gaatje boren voor de schakelas en klaar. Dacht hij optimistisch.. 

Zo gemakkelijk gaat het dus niet! Ik had nog een 504/1b  blokje liggen dus vanavond enthousiast het 505 schakeblok opengemaakt en de hoofdas en schakelas overgezet. Hmmmm dat past niet! De hoofdas van de 504 (met t grote tandwiel) heeft een 30 mm kogellager terwijl de as van de 505 daar een 32mm glijlager heeft. Daarbaast heeft ook de tussenas (met  de 3 tandwielen) aan beide zijden een glijlager die te groot zijn voor de -in het 504 blokje reeds aanwezige- sparingen.

Ik heb toch ergens gelezen (op dit forum en ook op mopedarmy.com) dat dit uitwisselbaar is, dus waar gaat het fout? Moet ik de glijlagers vervangen en zo ja: waar kan ik deze kopen? Of komt mijn reserve504-blokje wellicht van een snorfiets en zijn wellicht daarom de sparingen anders? 

Bij voorbaat mijn dank voor de hulp! 

Grtz Marco

Ps.. Ik wilde er wat foto's bij plakken maar ik moet nog even uitzoeken hoe dat werkt op dit forum. 

Over dit topic

Gestart 31 Januari 2019 door Syncrorcnys

Laatste reactie door Syncrorcnys

Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: