Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » saxonette

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Als je nu een 2 versnellingen blok onder je sparta hebt hangen is het handig om het schakelhandvat te vervangen door een vast handvat. 

Daarna maak je 2 hendels. Orgineel blijft het inschakelhendel vast staan in de standen: rijden en starten) Hier is ook een normale handel voor te gebruiken alleen moet deze handel dan altijd worden ingedrukt om te kunnen rijden als de motor uitstaat. 

De andere handel is voor het indrukken van de startkoppeling en de decompresseur. Bij het induwen van deze handel wordt de startkoppeling (Waar de kabel het blok in gaat) ingedrukt en de decompresseur opengezet. Let er goed op dat dit netjes wordt gedaan anders start het blokje vrij slecht.

Handels zijn te vinden bij oldtimerdelen: KLIK  en KLIK

Voor het uitschakelen een remhandel gebruiken ofzo. Alleen dus NIET gebruiken als koppeling! (Doen mensen die op mijn tour rijden wel eens, terwijl je het 5 keer zegt dat het geen koppeling is!)

Tim

goudse
Citeer
Privébericht
Naar profiel
goudse

hoi pjotr van de foto kan ik niets zien helaas, maar ook mijn foto's zijn niet meer zichtbaar voor mij.

hoi t bakker dat van de decompresseur snap ik.

maar van de vrij loop snap ik niet.

de hevel op de motor gaat ook erg zwaar is dit normaal?

ik heb nu een tang nodig om de hendel naat lings en rechts te bewegen[blijf de hendel ook staan].

of moet dit soepel gaan, en zit er een veer in die hem weer terug trekt in de vrijstand?

en uitschakelen bedoel je daar de motor mee of de vrijloop.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

wat je nodig hebt is een hendel om mee te starten die gaat aan de kabel die het blok in gaat. Denk hierbij aan een zlefde hendel als voor een puch maxi of vor een Sparta Lucky/Buddy etc.

als tweede heb je een speciale hendel nodig om die hevel te bedienen, dat is een hendel die je kunt omhalen om de motor in zijn vrij te zetten,door de draaibeweging trek je de kabel aan en haak je intern de versnelling los. De hevel op het blok moet inderdaad iets zwaarder gaan maar enkel door de veerkracht. wanneer dit te zwaar gaat is de schakelvork mogelijk getordeerd.

deze uitvoering van de saxonette is eigenlijk een motor met 1 versnelling en automatische koppeling. je kunt de motor ook zonder gebruik van de vrijloophevel starten en gebruiken maar het werkt allemaal een eind beter en makkelijker met een vrijloophendel. wanneer ik weer even de tijd vind om achter mijn eigen pc te duiken thuis zal ik wel even een foto plaatsen van welke hendeltjes je nodig hebt.

johnstoffelen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
johnstoffelen

Hoi Goudse,

Als je naar de reeds eerder aangehaalde laatse foto kijkt dan is de bovenste kabel er een met een gecombineeerde functie. Nl hij drukt in de cilinderkop de decompressor open (voor verlaagde compressie en makkelijker starten) en tevens drukt hij een plaat tegen de zijkant van de slipkoppeling in het blok (hierdoor wordt een verbinding gemaakt van de trap-as naar de kruk-as). Het onderste armpje is om de verbinding in het blok naar de tandwiel-as (aandrijving) te maken. Als het armpje naar voren is getrokken dat staat het blok in zijn "vrij" stand. Er hoort een hendeltje bij, op het stuur, om deze "vrij"stand te kunnen bedienen.

Als je op de site onder documenten bv de SE 50 (heb ik) opzoekt, dat staat op blz 16 een afbeelding hiervan. Bij de onderdelen van de club hebben ze er vast nog wel een.

Gr John

goudse
Citeer
Privébericht
Naar profiel
goudse

hoi maarten ik vrees dat de as dan krom/getordeerd ik kan hem alleen met een tang er op naar voren en achteren krijgen.

die krijg er er zo niet uit denk ik,zal het blok open moeten?

hoi john allereerst welkom op dit forum.

en bedankt voor je reactie ik heb de foto van de hendel gevonden.

het hendeltje komt me bekent voor ik weet alleen niet zo vlug waar.

ik hoop dat er imand is die er zo een over heeft.

het hendeltje voor de decompreseur/starten heb ik nog liggen van een puch.

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Hoi Herman,

 

Dat heveltje staat nog op marktplaats: KLIK

Vaak zit er ook nog een rubber (?) dopje omheen die de kabel afdicht geloof ik.

 

Groetjes Geert 



Over dit topic

Gestart 9 Oktober 2012 door goudse

Laatste reactie door Ouwe Luuk


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: