Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » saxonette

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Bij een oude saxonette zonder staande start moet je de brommer op de standaard of fietsend starten. Op de uitgaande as van het blok zat een vast tandwiel die draaide tegen een tandwiel op de hulpas. 

Maar bij de nieuwere met staande start zat er een as in die vergelijkbaar is met die van een 2bak. Daarop zaten ribbels waarover een schijf heen en weer schoof op nokken op een tandwiel. Bij een 2bak blokkeert die schijf de 1e of de 2e versnelling op de as. Maar bij de saxonette was dat enkel die ene versnelling of de vrij. Als je die dus in de vrij had staan kon je hem starten terwijl de wielen stil bleven staan. 

Stel nou dat de kabel wat te strak staat, of de veer inwendig in het blok is slap, of er is een andere reden waardoor die schijf niet goed over de nokken van het tandwiel glijdt. Dan kan die er af schieten en lijkt het of die in de vrijstand schiet. 

Olie verversen is ook een goeie, deze moet ATF olie in. 

Kan ook nog dat het frictie materiaal van de koppeling afgesleten is en daardoor soms doorslipt. 

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Bij aanschaf zag ik al dat er een drukveer op het blok zat,geeft aan dat er al een probleem was.Heb de versnellingskabel zo los mogelijk gezet,probleem blijft.Het is ook geen slippende koppeling,hij schiet uit de versnelling.Ga nog proberen om een trekveer tussen hevel en achterzijde blok te plaatsen.

Heb vernomen dat het probleem ook in de nokken kan zitten,dat deze zijn afgesleten.

Alvast dank voor je reactie.

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Wat me ook opvalt bij dit blokje is dat de cranck vrij zwaar draait; kost meer kracht om hem rond te trappen als ie in zn vrij staat. Bij die van mn Pa draait ie soepeler en geeft dan zon typisch geluid; beetje jankerig noem ik t maar.

Is dat bij jou ook zo Henk, dat ie vrij zwaar gaat?

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Bijna een jaar later intussen, maar dit project kwam even in de hoek te staan. Naar aanleiding van het slippende koppelingsprobleem topic van Ian met zn 2V, weer tevoorschijn gehaald en ....opgelost nu!

Ik ben er ns rustig voor gaan zitten en oa ...tig keer de vrijloophandel heen en weer gehaald. Ik zag dat ie niet helemaal terug schoot als ie ontspamt en in de rijd-stand staat. Even de boel losgehaald en ook nog even gekeken of ie niet tegen de onderkant van t luchtfilter schampte, die heeft op die plek namelijk een uitstekend strookje. Maar dat bleek niet t geval. Ik heb een drukveer gemonteerd van mn oude snoeischaar, zodat de handel op t blok goed terug veert nu. Vanmiddag n proefrit gemaakt en het probleem is nu helemaal over. Groet Ronald

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Ik zal proberen hieronder n foto te plaatsen:



Over dit topic

Gestart 9 Oktober 2012 door goudse

Laatste reactie door Ouwe Luuk


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: