Bij een oude saxonette zonder staande start moet je de brommer op de standaard of fietsend starten. Op de uitgaande as van het blok zat een vast tandwiel die draaide tegen een tandwiel op de hulpas.
Maar bij de nieuwere met staande start zat er een as in die vergelijkbaar is met die van een 2bak. Daarop zaten ribbels waarover een schijf heen en weer schoof op nokken op een tandwiel. Bij een 2bak blokkeert die schijf de 1e of de 2e versnelling op de as. Maar bij de saxonette was dat enkel die ene versnelling of de vrij. Als je die dus in de vrij had staan kon je hem starten terwijl de wielen stil bleven staan.
Stel nou dat de kabel wat te strak staat, of de veer inwendig in het blok is slap, of er is een andere reden waardoor die schijf niet goed over de nokken van het tandwiel glijdt. Dan kan die er af schieten en lijkt het of die in de vrijstand schiet.
Olie verversen is ook een goeie, deze moet ATF olie in.
Kan ook nog dat het frictie materiaal van de koppeling afgesleten is en daardoor soms doorslipt.