Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Schakelkap 50/4 CF

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Ik heb laast de schakelkap van mijn 50/4 CF schoongemaakt en een nieuwe schakelas geinstalleerd. Echter nu schakeld hij niet lekker als de laatste kap er op zit. Zonder deze kap schakeld hij wel goed. 

Ik heb de oude as vervangen door een nieuwe van mopedparts. Alleen deze as wil niet klemmen zoals de oude (Die zat echt goed geperst). De oude as terug plaatsen vind ik niet echt een optie omdat deze helemaal versleten was.

Als de voorkap er op zit veert het meganisme niet goed terug en er lijkt nu ook meer speling dan normaal op de as te zitten. Normaal rij ik wel eens zonder de voorkap voor testdoeleinde maar dit gaat ook niet meer omdat de as er uitvalt. Is deze as niet helemaal goed ofzo? Mensen ervaring mee?

Tim

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

je dient de nieuwe as met een centerpunt te borgen in de spie, dan moet dus je koppelingsdeksel eraf  en je koppeling ook. Dan met een centerpunt op de as een tik geven.

Zijn beide assen wel even lang?
En hoe kan die eruit vallen? bij het mechaniek hangt de moer in de u, en zit daar ook nog eens geborgd met een moer. Dus dan zou ie moeten blijven zitten.

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Euhh we hebben het volgens mij over een andere as. Ik heb het nu over de as die in het schakelcarter zit (niet diegene die je me laatst hebt verkocht) dus de as waar je schakelpookje aan zit. De trekspie zit gewoon goed vast (Met locktight)

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

dat asje behoort te klemmen in de onderplaat van de schakeling,

stroef lopen kan komen omdat de bronzen bus wat moet worden opgeruimd in het buitenste deksel.

wanneer de nieuwe as niet goed wil klemmen dan even met een center vlak bij de rand van het gat wat puntjes slaan rondom vervolgens weer opruimen tot hij weer rond is dan plaat verhitten en dan as er in persen.

speling op de as kan komen doordat je hem misschien niet hebt uitgeshimd tot tegen de seegerring?

hansstevens
Citeer
Privébericht
Naar profiel
hansstevens

Je zegt zonder schakel kap schakelt hij goed ,vaak is het zo dat  de grondplaat ,die met de 3 inbus boutjes ver vormd is ,zo dat de uitlijning  tov het deksel niet meer klopt.

Schuif nu het deksel op zijn plaats zonder de schroeven, en druk het deksel tegen het blok aan  je zult merken dat het deksel aan een kant tegen het blok komt en de andere kant open blijft staan,nu is het nadenken geblazen het is duidelijk dat de plaat waarop de as zit verbogen is als het deksel aan de voorkant open staat moet het asje naar achteren dit doe je met een kustof hamer en met beleid en zachte tik op de juiste plaats doet soms wonderen, als Alles goed staat moet de schakel pedaal klapperen bij het indrukken en snel los laten,wat ik vergeet te vragen is ,past de as wel goed in het deksel  ,de maat van de as en het gat hebben die wel de juiste maat.

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Hij schakelt met de kap wel goed als hier geen bouten in zitten. Alleen als ik hem vast draai dan doet hij het dus ik ga even kijken of deze verbogen is (Leek er wel een beetje op toen in het in mijn handen had. Asje past volgens mij wel goed. De kap glijdt er goed overheen. Het is pas toen de nieuwe as er in zat dat hij het niet meer goed doet. Kan dit komen door installeren van z'n nieuwe as? Ik heb namelijk wel rustig gedaan volgens mij.

Alvast bedankt voor de snelle uitleg!

Tim

Over dit topic

Gestart 27 November 2012 door T.Bakker

Laatste reactie door T.Bakker

Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Ik heb geen idee. Ik heb de olie nog nooit bijgevuld. Wat voor olie...
9 September | 13:53 uur door Jordie

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: