Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Schakelproblemen met Sparta Sport 2v 1966

Stirred
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Stirred

Goedemiddag,

Vorige week heb ik (bouwjaar 1974) mijn eerste Sparta bromfiets gekocht. Het is een Sparta Sport, kleur groen, 2 versnellingen uit 1966.

Ik was zo enthousiast dat ik er ook direct afgelopen weekend een oldtimertoerrit voor bromfietsen in Overloon mee heb gereden. Er waren zo'n 100 deelnemers maar ik was de enige met een Sparta.

De brommer ziet er nog goed uit, is nooit gerestaureerd en zit nog in de eerste lak. Het enige probleem wat ik er sinds vandaag mee heb, gisteren nog niet, is dat hij niet schakelt als ik stil sta. Als de bromfiets in de eerste versnelling staat en de motor loopt lukt het mij niet om hem terug in de neutraalstand of in de tweede versnelling te zetten. Vanuit de 2e versnelling lukt dit omgekeerd ook niet.

Onder het rijden schakelt de bromfiets goed. Hebben jullie enig idee hoe dit zo ineens kan ?

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Hoi Stirred,

Heb geen idee waarom dit eerst wel kon en nu niet, maar het lijkt mij niet echt kwalijk.

Ik zet mijn brommer ook eigenlijk nooit vanaf stilstand in de versnelling maar step even met een voet dat ie rolt en dan zet ik hem in z'n één. Je rijdt dan ook net iets soepeler weg dan vanaf stilstand/

Gr. peter

hansstevens
Citeer
Privébericht
Naar profiel
hansstevens

Kontroleer eens of de koppeling wel helemaal vrij komt bij het inknijpen van het hendel,zet je brommer op de standaard en schakel in de 1e of 2e versnelling het achter wiel moet met de voet tegen gehouden kunnen worden,als de handel volledig is ingetrokken ,is dat niet het geval stel de koppeling dan wat bij ,dus meer vrije slag ,die moet op het handel 4tot 5 mm zijn,uiteraard moet de koppeling kabel soepel door de buiten mantel gaan,vermijd te veel korte bochten en gebruik bij vervanging altijd kabels met teflon inlage  die garanderen een soepele werking.

Over dit topic

Gestart 4 Augustus 2014 door Stirred

Laatste reactie door hansstevens

Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: