Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » slippende koppelig

hansstevens
Citeer
Privébericht
Naar profiel
hansstevens

Op de duitse bromfiets web site van Hercules (lastboy) vind je een aardig verhaal over de slippende koppeling en de oplossing daarvoor,heel simpel gewoon een ATF olie met de zelfde hoeveel heid(200  ml) gebruiken dit met toestemming van de Sachs  fabriek.

Gerrit ter Haar
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Gerrit ter Haar

Ha, dit wordt interessant.

Ik ben nu met een Saxonette blokje bezig, deze had van die rooie olie in het carter, is dit de ATF olie?

Het leek wel Castrol Tweetact olie (zo mooi rood en zo dun)

In de oude gebruiksaanwijzingen staat Saxonette olie, (boekje van 30 á 40 jaar oud) en ik denk dat hier niet meer aan te komen is.

Ik heb dus ook een slippende koppeling bij de Sachs 50 4-bak.

Als dit voor beide types past, zou dit mooi zijn, dan kun je met 1 soort toe.

Groeten: Gerrit

 

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Rode limonade siroop(wel aardbeien dan, en iets dunner) is atf.
Dat kan in de speciale puch/tomos flesjes, of bij de automaterialen zaak naar een atf vragen zonder toevoegingen, die kunnen de koppelingsvoering oplossen.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

bij de 50/4 hangt het er van af wat je er aan vermogen op hebt of ik adviseer om met atf te gaan rijden of niet, bij de meeste blokjes met vierkante cilinder en met snelheden tot 60 km/h volstaat SAE 80, vaak rijden mensen namelijk nog met de originele platen en slipt de koppeling gewoon door slijtage en/of onjuiste afstelling. De hevel op het blok moet lichtjes naar achter wijzen wanneer deze in rust staat, doet hij dat niet dan even bijstellen via de tap in het koppelingshuis die je kunt instellen achter het deksel met de S.

Saxonettes rij ik overigens zelf met de SAE 30 die we voor ILO verkopen, nog nooit problemen mee gehad.

Jarl
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Jarl

Lees net dit topic, mijn sachs 4 V (kickstart DE import) slipt ook, ATF geeft geen oplossing, lslippen van de koppeling lijkt zelfs erger te worden. Nieuwe koppelingsplaten helpen ook al niet. Koppelingsveren lijken OK.

Ik rijdt met een politiecilinder (bttje bijgewerkt) 17 mm en 32 mm uitlaat. Top is ca. 75 km/h maar dat slippen is irritant. 

 

Ik las ergens iets over dikkere frictieplaten, wie levert die?

 

Gr, Jarl

hansstevens
Citeer
Privébericht
Naar profiel
hansstevens

De dkkere platen geven niet altijd de oplossing,door gebruik van verkeerde olie kunnen de platen verglazen ,een behandeling met een stuk schuurpapier il nog wel eens helpen ,ook kun je de veren iets uitrekken neem een zijkniptang zet die tussen de wikkelingen en buig die wat veder open doe dit van af het begin tot het einde ,de lengte van de veren moet ongeveer 22 tot 23 mm zijn door het lange gebruik worden ze wat korter ,ze worden een beetje moe zo gezegd.



Over dit topic

Gestart 5 April 2012 door hansstevens

Laatste reactie door J.vos


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: