Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Snelheid MB50

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Ik heb de motor van mijn MB50 gereviseerd, cilinder is geboord/gehoond en er zit een nieuwe overmaat zuiger in. Het is het blokje met smalle cilinder en hij is niet begrensd. Motortje loopt goed; zowel stationair als op toeren.

Ik ben benieuwd welke max. snelheid ik ongeveer kan verwachten. I.v.m. inrijden, gebruik ik nu een wat grotere (53) sproeier en de maximale snelheid is nu (op de VDO oude teller) ca. 35-40 km/uur.

Goof 

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

destijds  af fabriek waren ze 38 km / u 

sproeier 52 is voor inrijden en  50 is de standaard sproeier,   

Encarwi A5 is de carburateur voor de smalle/kleinere cilinder

A7  voor de 2e generatie M23 blokjes met de bredere cilinder.

Snelheid is natuurlijk ook afhankelijk van het gewicht wat er op de bromfiets zit,  maar ook de bandenspanning en de indruk van de carborundum rol in de achterband,  ongeveer 8 mm.

Maar belangrijk is eerst goed inrijden,  met een paar tankjes benzine die je wat extra olie geeft de eerste tankjes,

Daarnaast hebben de verpleegsterbromfietsen een zwaarder plaatwerkframe, en  23 inch wielen.

Er zijn  ook andere bromfietsen met M23 blokjes er onder en fiets/frames met 24 inch wielen 

30-35  km is denk ik een mooie snelheid voor een MB50.

Maar voor een toerritje denk ik dat zo ongeveer 25 km/u   fijner rijdt .

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Beste Willie,

bedankt voor je reactie; komt gelukkig overeen mijn ervaring tot nu toe. In tgenstelling tot de brommer is de motor is niet origineel. Ik denk wel dat de originele carburateur is gebruikt; een A7. Ik heb dus een blokje met smalle cilinder maar wel met de A7 caburateur. Maakt dat nog uit voor de sproeiermaat of blijft dat 52 resp. 50? Het originele werkplaatshandboek van de Berini M23 geeft aan dat er een sproeiermaat 54 resp. 52 moet worden gebruikt.

Weet je of de smalle en latere brede cilinders uitwisselbaar zijn?

Goof

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Spartanen,

Mijn MB 50 Verpleegster loopt nu ongeveer 35 - 40 km per uur. Ik wil hem laten keuren als snorfiets maar dan is de maximum snelheid 25 km. Wat is de makkelijkste manier om hem niet harder te laten rijden dan 25-30 km/uur?

Goof

hansstevens
Citeer
Privébericht
Naar profiel
hansstevens

 de ruimte achter de gas schuif een vernauwing maken van 8 mm diameter en dan even testen of dat voldoende snelheids vermindering geeft,mocht het zo zijn dat de carburateur met een flens tegen de moter zit dan kun je volstaan met een nieuwe pakking van de gewenste diameter,denk niet iets tussen de gas schuif te plaatsen zodat je een kleinere gas schuif slag maakt, de jongens van de RDWkennen de meeste trukjes wel.

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Hans,

bedankt voor je reactie; zal het eens gaan proberen.

Goof



Over dit topic

Gestart 11 Februari 2015 door Goof

Laatste reactie door 45069


Meest recente posts

G49 valt uit.
Geen koude bougie muurvast in n hete motor draaien heb ik weleens...
5 Augustus | 08:39 uur door Ouwe Luuk

JLO GA50 koppeling mist
Je mist overigens niet de koppeling maar de kruisveer +borgring en...
25 Juli | 13:26 uur door pjotr

Sparta beenscherm te koop
Ja, precies. Een zeldzame verschijning en ook nog in originele staat.
24 Juli | 10:22 uur door Jeenmarum

Benzinetank sparta sport gi49
Gezocht een benzinetank voor sparta sport uit 1966, 2v
19 Juli | 16:46 uur door Kees

Sparta switch
Ik kwam deze sparta switche elektrice step tegen op youtube. Nooit...
16 Juli | 19:30 uur door @tje

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: