Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sparta 2V motor valt uit

Ilse
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ilse

Beste mede liefhebbers,

 

Afgelopen januari heb mijn eerste oldimter brommer gekocht, namelijk een sparts 2V! Toen ik hem kocht had de brommer motorisch geen problemen. Ik heb er inmiddels een aantal dingen aan gedaan. Als eerste heb ik de benzine tank ontroest aangezien hier veel troep uit kwam (is opgevangen door een filter die ik er tussen heb gezet). Verder is de brommer twee keer uitgevallen waarna deze niet meer aan te krijgen was. Het probleem hier was dat de bougie niet zwaar genoeg was. Hiervoor heb ik dus een zwaardere bougie. 

Na het ontroesten van de tank en nieuwe benzine hier in te doen liep de brommer super. Er waren geen problemen en hij startte direct na 1 keer aantrappen. Een aantal weken terug viel de brommer tijdens stationair lopen plots uit, maar na een paar keer trappen kon ik deze weer aan krijgen en was er geen probleem. Ik heb er toen denk ik in één keer 80 km mee gereden zonder enkel probleem. Vervolgens begon hij raar te doen. Hij was moeilijk aan te krijgen. Dus heb ik de caburateur volledig schoon gemaakt. Dit hielp wel met het aan krijgen. Echter kwam er toen een nieuw probleem. Als de brommer stationair loopt (zo'n 15-20 minuten) wordt hij warm en als ik dan gas geef en deze los laat, valt hij uit. En na het weer aan krijgen valt hij dan sneller uit na een minuut en steeds korter. Als de motor geheel warm is na (als het lukt een stukje rijden) en uit valt, is deze niet meer aan te krijgen totdat hij geheel afgekoeld is. 

Ik heb een Sachs 50/2 blokje er onder.

Aangezien ik nog geen ervaring heb met oldtimer brommers zou ik niet zo goed weten waar dit aan kan liggen. Heeft iemand een idee waardoor dit wordt veroorzaakt?

Groetjes, Ilse

(P.S. aangezien we allemaal liefhebbers zijn heb ik hieronder een foto van de brommer geplaatst :p)

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

Hoi,

-Krijgt de brommer benzine ?

-Heb  je de ontsteking bekeken,  mogelijk een nieuwe spoel er in (oude heeft mogelijk kortsluiting, zeker als hij warm wordt),  nieuwe condensator (gaan ook max 25 jaar mee), nieuwe contactpunten.

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Hoi Ilse, het is niet goed voor je brommer om hem 15 tot 20 minuten stationair te laten draaien. De cilinder moet worden gekoeld door de rijwind en dat gebeurd niet als de brommer stilstaat. Geen wonder dat de motor dan erg warm wordt. In de zomer zou zoiets een warmloper kunnen veroorzaken.
Waarom denk je dat jouw bougie niet zwaar genoeg was. Wat voor een bougie zat erin en waarvoor is hij vervangen. Het sachs blok heeft van origine niet veel vermogen en daarom kan worden volstaan met een wat lagere warmte graad nummer. Een NGK BH6S zal voor jouw sparta prima voldoen.
Wat je andere klachten betreft denk ik net zoals 45069 dat het met je ontsteking heeft te maken.
Kan meerdere oorzaken hebben: Ontsteking moet worden bijgesteld omdat hij niet meer op tijd staat, versleten of ingebrande contactpunten, een condensator die stuk is (de brommer begint beroerd te lopen als hij warm is en er zijn vonken zichtbaar tussen de contactpunten) of een onstekings spoel die niet fijn meer is.
Zou eerst je bougie eens controleren, wat zit er in en welke kleur heeft de electrode nu. Koffiebruin is mooi, wit niet en zwart ook niet. Het mengsel is dan of te rijk of te arm.
Google hier maar eens op. 

@tje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
@tje

Hoi ilse.

Op een honda die vroeger een blauwe maandag heb gehad had ik  ook een bobine/ ontstekingspoel probleem.

Volgens de bromfietswinkel toen der tijd moest ik het volgende doen met de brommer rijden tot hij er mee ophoud dan de bougie er uit en kijken of deze  vonkt zoniet ff wachten tot de motor een beetje is afgekoeld dan kijken of hij vonk als dat zo is is het zeker de spoel doodat hij te warm word sluit hij kort waardoor hij niet meer vonkt na afkoelen doet hij het weer.

Als je besluit de boel te vernieuwen kijk dan uit met condensators daar schijnt een hoop troep tussen te zitten uit yakkitakki land .

Ik heb op een zweedse site bosch condensators gezien misschien kun je daar eens kijken de prijsen zijn in kronen moet je ffomrekenen ik heb een translator op mijn pc staan die de site omzet in nederlands ( is wel makkelijk als je geen zweeds kan  )

De site is   mopedrenovering.se 

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Je kan ook de ontstekingsspoel laten testen bij iemand met een tester! dan kunnen ze de vonkafstand meten.

 

Of gewoon kokusan installeren en nooit meer nadenken over contactpunten, condensatoren, verlopen tijdstippen, slecht vonken en/of zwak licht. En met een kleine vervroeger er in voor wat extra top.

Dit klinkt als kapotte condesator/spoel, tijdstip of verkeerde sproeier (geen verstelbare sproeier mag ik hopen?)

Condensatoren kan je gewoon bij JMPBonderdelen.nl bestellen, ik koop degene met schroefdraad. Solderen kan de nieuwe condensator direct beschadigen!

Ilse
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ilse

Allereerst heel erg bedankt voor de reacties en de tips die hierin stonden!

 

Ik heb het advies van jullie meegenomen en inmiddels heb ik er een gehele nieuwe ontsteking in. Dit betekend een nieuwe spoel, condensator, ontstekingspunten en bobine. Na het monteren van de nieuwe plaat liep de brommer weer als een zonnetje. Donderdag heb ik voor het eerst weer een langere tour gemaakt. Jammer genoeg liet hij mij staan na ongeveer 19 km. Hij was dus al lang warm. 

Even tussendoor, de bougie die er voorheen op zat, was een NGK BH7S. Doordat deze verkeerd was, heb ik er direct na aankoop een NGK BH6S op gezet na research. 

Ik heb de volgende dag de ontseking opnieuw afgesteld. De brommer liep weer. Echter na een paar kilomter rijden deed hij niks meer. Na onderzoek vandaag is de bougie kapot gegaan. Vandaag geprobeerd met een nieuwe bougie maar dat mocht ook niet baden. Na het wederom opnieuw een ontstekingsplaat er in te hebben gezet liep de brommer weer. Dus ik heb hem vandaag direct getest. Precies op hetzelfde punt als de dag voorheen liet hij mij weer staan ( dus na 19 km). 

Heeft iemand het idee waar dit aan zou kunnen liggen en wat ik er aan kan doen?



Over dit topic

Gestart 3 Maart 2021 door Ilse

Laatste reactie door goudse


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: