Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sparta 2v tandwielverhouding en topsnelheid

maartenk79
Citeer
Privébericht
Naar profiel
maartenk79

Hallo Spartaliefhebbers,

Samen met een vriend ben ik bezig met een Sparta 2v. Dit is de eerste Sparta waar ik ooit aan heb gewerkt. Ik ben vroeger voornamelijk met Zundapp en Honda bezig geweest.

We hebben een sparta 2v die vorige week bij de RDW een kenteken heeft gekregen. Na wat ontstekingsproblemen te hebben opgelost loopt deze prima echter:

De topsnelheid is erg laag. Dit is 35km/u op gps, de brommer trekt enorm hard maar draaid bij die 35km/u voor mijn gevoel al ruim over het maximum toerental. Voor je gevoel wil je al eerder opschakelen naar zijn drie die hij niet heeft. Eigenlijk loopt hij het mooist met 2 personen en berg op zeg maar.

Het is een vierkante cilinder, uitlaatpoort is mooi schoon en open. 32mm bocht.

Weet iemand de originele tandwielverhouding? Het huidige voortandwiel is 12 tands, achter heb ik nog niet bekeken. Weet iemand nog een 14 tands te vinden?

Groeten,

Maarten

paulmz
Citeer
Privébericht
Naar profiel
paulmz

eBay.de bij moped garage, 3 weken terug daar ook een 14T gekocht.

 

Paul

maartenk79
Citeer
Privébericht
Naar profiel
maartenk79

Beste Paul en andere 2V rijders,

Welke tandwielverhoudingen gebruiken jullie om de top naar 50km/u te krijgen?

@tje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
@tje

Hoi maarten.

Ik heb de standaard tandwiel verhouding volgens het boekje 13 voor 33 achter daarmee trekt hij goed maar de mijne reed ook maar 43 op de teller.

Ik heb de waarschijnlijk orginele uitlaat sigaar model vervangen voor een sachs 5 speed prima ( ja sorry maar zo noemen ze dat ding), ik heb de bocht zo veel mogenlijk ingekort zodat ik net nog genoeg tuimte over had om hem vast te zetten hij is zelfs zo kort dat de achterklem op de losse eind demper geklemd zit en ik heb een 28mm bocht dan moet met jouw 32mm bocht helemaal lukken om wat meer sneheid er in te krijgen meer heb ik er eigenlijk niet aan veranderd.

Hij loopt nu met wind mee 55/60 dan maakt hij wel heel veel toeren dat je de neiging hebt om over te schakelen, ik ga ook andere tandwielen proberen om de toeren naar beneden te krijgen ik denk 14 tands voor en dan 33 achter ik weet niet of de toeren dan minder worden en of ik dan ook snelheid inlever.

Dus ik vraag eigenlijk ook welke tand wiel expert kan ook mij helpen

Groet @tje

maartenk79
Citeer
Privébericht
Naar profiel
maartenk79

De verhoudingen bij mij zijn 12 voor en 36 achter! Niet gek dat hij veel te veel toeren draait en niet op snelheid komt. Als ik van jouw 43km/u uitga kom ik op hetzelfde toerental op 36km/u! 

Waarom zou iemand dit hebben gedaan? Snel voor en achtertandwiel wijzigen. 

Groeten,

Maarten 

Sachsfreak
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Sachsfreak

Hallo Maarten, de tandwielverhouding van een 2V bij 16"wielen is 13-32

En op een vierkante cilinder zit een Bing carburateur 1/12/212 met hoofdsproeier 58.

Naaldstand van boven is op de 2de gleuf. De daarbij behorende snelheid is ± 45km/per uur. Dus hoe verder je de voorbocht korter maakt, hoe hoger hij in de toeren komt. Dan loopt hij wel iets sneller maar dan verlies je ook trekkracht. En hier in het zuiden des lands (Zuid Limburg) is trekkracht heel belangrijk.

Mvrgr. Wiel (Sachsfreak)

 



Over dit topic

Gestart 13 Augustus 2017 door maartenk79

Laatste reactie door maartenk79


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: