Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » sparta funny lekkage uitlaat/cilinder

Ries
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ries

Ruim 2 jaar geleden heb ik op het forum een een stuk gelezen over lekkage

bij de aansluiting cilinder met de uitlaat, hier werd ook beschreven hoe je deze

kon repareren. Ik kan dit onderwerp niet meer terugvinden, juist nu mijn funny

ook deze lekkage heeft. Wat ik mij er nog van kan herinneren, was dat dit met

een houten bezemsteel moest gebeuren.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

ahh dat was inderdaad de oude methode,

werkt best maar ik heb nu een nieuwe;

allereerst de oude methode, in de poort zitten twee aluminium lippen die het poortje op zijn plek houden, deze zijn nu iets los gaan zitten,

maak een einje bezemsteel op maat zodat deze tussen de lippen valt en dan nog wat breder uitloopt. verhit de poort met een föhn of verfafbrander, sla nu met beleid en een kunststof hamer het einje bezemsteel er in zodat je als het ware de lippen terugzet en ze de bus weer klemmen.

 

nieuwe methode, hiervoor heb je wat aluminium plaat materiaal nodig dikte afhankelijk van de mate van speling, bij een erg losse poort kom je als snel op een dikte van 0.7mm tot 1mm.

Knip een reepje dat qua dieptje precies tussen de poort en de cilinder in kan, even met een los staaldraadje bepalen hoe diep je komt. zorg er voor dat het vulplaatje even hoog komt als de rand van de cilinder rondom de bus. Maak het reepje zo dat je aan de kant die naar het blok wijst er precies tussen in kunt en zodat je met dat reepje meteen alle speling uit de poort haalt,

(reepje aan de andere zijde komt op den duur altijd los, heb  dat al geprobeerd, all speling aan 1 kant uitvullen geeft mij de beste resultaten)

oftewel eerst even met een klein stukje proberen of je de speling ver genoeg opheft.

tik het reepje tussen de poort en de cilinder, aantikken tot de rand gelijk ligt met die van de cilinder. Nu zet je met een dreveltje of beiteltje dwars enkele slagen op de rand van de cilinder waar je het reepje hebt zitten, dit zodat het reepje wordt opgesloten.

 

Ries
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ries

Bedankt Maarten, ik ga in het weekend gelijk aan de slag!

Ries
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ries

Ben een poging aan het doen de lekkage te verhelpen.

Ben aan het proberen de cilinder eraf te halen, stuit ik op het volgende probleem, de 2 boutjes

waarmee de carburateur aan de uitlaatpoort zit, zijn vastgelast.Wat zijn eigenlijk de juiste stappen

(volgorde) om de cilinder te verwijderen.

 

Oh ja, moet de decompresseur er ook uit?

Dit is de eerste keer dat ik aan het sleutelen ben, dus ik heb geen ervaring, zou een uitgebreide uitleg

op prijs stellen.

 

Opnieuw alvast bedankt.



Over dit topic

Gestart 10 September 2013 door Ries

Laatste reactie door Ries


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: