Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sparta GF-50 - JLO-G50 Piano

Marthijs
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Marthijs

Hallo iedereen,

ff voorstellen, ik ben marthijs (18) en heb een maandje of 2 terug mijn sparta gekocht en ben er helemaal weg van. inmiddels de velgen opgeknapt, nieuw banden er op, nieuwe pakkingen voor de cilinder en een nieuwe 70mm uitlaat van oldtimerdelen.

verder zit er een encarwi carb met verstuiver (dus zonder gasnaald) op met sproeier 51. en, ik weet niet of ik het goed zeg, er zit een ronde cilinder met kleine poorten onder. inlaat (het gaatje van de carb naar de cilinder) is ongeveer 7mm namelijk..

 

hij rijd prima maar de snelheid is nog wel ff een puntje namelijk 40-45 op de teler. sinds de nieuwe uitlaat er op zit trekt hij wel een stuk sneller op maar de top is niks veranderd. nu heb ik ook al geklooid met de ontsteking maar heeft enkel wat extra trekkracht opgeleverd en een bijna perfecte vonk. de bougie is ook mooi van kleur dus ik weet niet meer wat ik moet doen.

wat is het verstandigste dat ik nu kan doen, carburateur veranderen of andere cilinder?

 

Marthijs

Hieronder mij Sparta :)

sparta gf50 1962

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Beste Matthijs,

mooie brommer!

Origineel hoort er een andere carburateur op; nl. een Bing 1/12/121; een 12 mm carburateur met sproeiermaat 61. Ik weet niet of je Encarwi ook een 12 mm is, maar als dat niet zo is, zou het een verklaring kunnen zijn dat de topsnelheid niet hoger is dan 40-45 km/uur. 

sparta_333
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sparta_333

Hoi Marthijs welkom op het forum. Wat een mooi exemplaar. Hoe heb jij die velgen opgeknapt? Zijn deze herspaakt geweest of zo kompleet bewerkt? Grtz Stijn

Marthijs
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Marthijs

ik weet niet precies wat de maat is van de carburateur. ik ga morgen er morgen naar kijken of er nog meer info op staat of dat ik de doorsnede kan meten. ik vermoed dat het ergens tussen de 7 en 12 mm in zit, als ik het een beetje goed herinner/voorstel... maar klopt het dat een bing ook beter af te stellen is want het komt nu vrij nauw met het afstellen voor stationair?

de velgen waren compleet roestig en de chomen laag was ook aangestast, dus heb ik bij een vriend van me de velgen gezandstraald. niet uitelkaar gehaald voor het zandstralen, maar wel er na om het eventuele ´zand´ tussen de trommel remmen en bij de lagers te verwijderen, en vervolgens heb ik een aantal lagen blanke lak er op gespoten. vanaf een afstandje zijn ze zeer mooi, maar het is en blijft blank metaal en natuurlijk geen chroom.. ik heb het zo gedaan omdat het gewoon een snelle en goedkope manier was om ze mooi tekrijgen.

 

Marthijs

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Hoi Marthijs, welkom.

Als je jou sparta iets vlotter wilt laten lopen ga dan eens op zoek naar een ronde jlo cilinder waarvan de eerste 3 cijfers van het serie nummer beginnen met 468.

Deze cilinders zijn gebruikt tot 1960 en hebben grotere spoelpoorten en een grotere inlaatpoort (12 mm) dan de cilinders vanaf 1960. Je komt ze nog wel eens tegen op mp of op een motor(bromfiets)beurs. Waarschijnlijk zit er op jou sparta een cilinder waarvan de eerste 3 cijfers van het serie nummer beginnen met 481. Heb zelf een sparta met 468 cilinder en 12 mm bing carburateur die toch vlot 55 km/h loopt en waarvan de uitlaat nog origineel is.

Gr. peter. 

dennis 28
Citeer
Privébericht
Naar profiel
dennis 28

een jlo moet je laten zoals hij is tussen de 40 en de 50 is gewoon normaal

als je harder wilt koop je een zundapp of een kreidler niet een brommer met een jlo

 

succes



Over dit topic

Gestart 7 November 2014 door Marthijs

Laatste reactie door Marthijs


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: