Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sparta gf 50 sport carburator

jeff_bams@hotmail.com
Citeer
Privébericht
Naar profiel
[email protected]

Hallo,

Mijn naam is Jeff en ik ben eigenaar van een sparta gf 50 sport uit 1962.

Ik heb echter wel problemen omhem te laten bollen.

Ik heb het eens nagekeken en denk dat het probleem in de carburator zit.

Volgens mij geraakt de benzine niet goed genoeg tot aan de piston.

Heb de vlotter nagekeken deze doet alles nog goed.

Ik vroeg mij af of op de goudkleurige schroef in de carburator ook geen veer of dergelijke moet zitten, of mag ik deze gewoon vast draaien.

Ik weet niet of dit een vaak voorkomend probleem is of niet en hoop dat iemand mij kan helpen hiermee.

Hier nog enkele foto's:

@tje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
@tje

Hoi jeff.

Die goudkleurige schroef waar je het over hebt is een verstelbare sproeier als je die helemaal in draait dan doet hij het zeker niet.

Dat zeskantige stuk kun je vast draaien de ronde schroef zeker niet hiermee kun je  de hoeveelheid benzine die naar de cilinder gaat bepalen.

Hier hoort geen veer tussen, draai die schroef een of twee slagen los en probeer hem te starten.

Als hij loopt dan ga je een stukje rijden je merkt dan vanzelf of hij wil of niet door hele kleine stukjes te draaien indraaien is minder benzine uitdraaien meer benzine.

Als je denk dat de brommer lekker rijd stop dan ff haal de bougie er uit krap hem ff schoon met een sfaalborsteltje stop hem er weer en ga rijden  na een tijdje haal je de bougie er weer uit en kjjk je naar de kleur, als hij de kleur van koffie met melk heeft (licht bruin) dan is hij goed.

Zwart is te veel benzine, wit is te weinig.

Succes

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Hallo Jeff, welkom hier.
Achter de goudkleurige schroef hoort inderdaad een veer te zitten. Dit is een zogenaamde verstelbare sproeier. Maar als de veer onbreekt is hij niet goed af te stellen want hij zal verlopen.
Ben zelf meer een liefhebber van een vaste sproeier, deze heeft er van origine ook in gezeten.
Een korte bing sproeier volgens mij maat 58 maar zal het even nakijken voor je.
Zijn nog wel nieuw te koop.

Gr. Peter. 

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Maat 60 staat in de handleiding.

jeff_bams@hotmail.com
Citeer
Privébericht
Naar profiel
[email protected]

Hallo,

Bedankt al voor het vlotte antwoord.

Heb zonet even geprobeerd de schroef eens losser gedraaid maar hij start nog steeds niet.

Raar want heb de sproeier ook nagekeken en deze zit duidelijk niet verstopt.

Dan heeft het toch niet met die sproeier te maken lijkt mij?

johnstoffelen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
johnstoffelen

Hallo Jeff,

De eerder aangehaalde veer zit niet achter de schoef. maarinwendig in het zeskante gedeelte.

Onder de carburateur zit waarschijnlijk een aluminium zeskante schroef, hier onder (of boven) zit ook nog een sproeier die vervuild kan zijn.

De carburateur demonteren en alles schoonmaken/doorblazen kan helpen

 

Gr. John



Over dit topic

Gestart 24 Maart 2020 door [email protected]

Laatste reactie door @tje


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: