Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sparta GI50 1963 trekkracht

teirfken98
Citeer
Privébericht
Naar profiel
teirfken98

Hallo allemaal,

Ik kocht onlangs een sparta GI50 sport bij een verzamelaar. Die vertelde mij dat alles in orde was. Echter kom ik na enkele keren rijden uit bij volgende problemen.

1) De aandrijving voor de kilometerteller werkt niet.

Wanneer ik de aandrijfkabel uit de aandrijver haal en hem op een schroevendraaier steek werkt de teller perfect. Het is dus zeker de aandrijving die niet werkt. Waar zou ik zo eentje kunnen halen en weet iemand welk model het is? Ik zag al topics met 1 of 2 pinnetjes maar raak er niet echt wijs uit.

2) vlak haalt hij een mooie snelheid (45-50km/u). ik heb er even een fietsteller op gezet. Maar wanneer ik bergop ga voel ik dat hij aan kracht verlies en daalt de snelheid tot 35-40 km/u. Ik voel echt dat de trekkracht afneemt. Carburateur is uitgekuist olie is ververst. 

Zou dit kunnen liggen aan de zuiger? En ieman enig idee waar ik dit kan vinden en wat de prijs zou kunnen zijn? 

3) Bij volle gas slaat hij soms over en trekt de motor niet goed, ik moet dan even terugkeren endan trekt hij wel terug.

 

Hopelijk vind ik hier de antwooren op mijn vragen,

Fijn weekand allemaal 

@tje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
@tje

Hoi teirfken.

Wat de aandrijver betrefd je heb links en rechts draaiende draai het wiel eens de andere kant op en kijk of de teller het dan wel dan zit er waarschijnlijk een aandrijver op die de verkeerde kant op draait.

Als dat zo is haal je de aandrijver er af houd hem voor je zo als hij in het wiel zit draai het binnenwerk in de richting waar het wiel normaal draait kijk nu naar het gedeelte waar de tellerkabel in gaat en je ziet welke kant hij opdraaid je hebt dan eentje nodig die de andere kant op draait.

In het voorwiel zie je of er een of twee uitsparingen zitten daar komen de pennetjes van de aandrijver in, i, weet niet hoe dat bij de GI 50 zit.

 

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Wat het afzakken in snelheid bergopwaarts betreft, vergeet niet dat t maar n 1 cilinder is... Je zou kunnen kijken of de uitlaat goed schoon is, maar wat je omschrijft klinkt niet heel gek. Mijn GI is ook geen racemonster. Weet  natuurlijk niet hoe hard t waaide of hoe hoog de heuvel was waar je tegen op ging. Het 'overslaan' van de motor bij volgas wat je beschrijft lijkt me viertakten te zijn. Dit is redelijk normaal bij wind mee. Je zou evt ns een kleinere sproeier kunnen proberen en ook hierbij is t van belang dat de uitlaat schoon is. Groet Ronald

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Weet je overigens wel zeker dat je een GI uit 1963 hebt?

teirfken98
Citeer
Privébericht
Naar profiel
teirfken98

User @tje zei:

Hoi teirfken.

Wat de aandrijver betrefd je heb links en rechts draaiende draai het wiel eens de andere kant op en kijk of de teller het dan wel dan zit er waarschijnlijk een aandrijver op die de verkeerde kant op draait.

Als dat zo is haal je de aandrijver er af houd hem voor je zo als hij in het wiel zit draai het binnenwerk in de richting waar het wiel normaal draait kijk nu naar het gedeelte waar de tellerkabel in gaat en je ziet welke kant hij opdraaid je hebt dan eentje nodig die de andere kant op draait.

In het voorwiel zie je of er een of twee uitsparingen zitten daar komen de pennetjes van de aandrijver in, i, weet niet hoe dat bij de GI 50 zit.

 

Na testing werkt de aandruiver nog steeds niet, het lijkt erop dat de pinnetjes zijn afgebroken. Bedankt voor de reactie! 

User Ouwe Luuk zei:

Weet je overigens wel zeker dat je een GI uit 1963 hebt?

Datum van eerste inschrijving voor de GI50 sport is 1965 dus hij zal waarschijnlijk ook wel van 65 zijn en niet van 63 . De heuvel was erg stijl, heb de uitlaat schoongemaakt en nu haalt bij een mooie 40 km per uur bergop. 

bedankt voor de reactie!

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Dat heb je gauw gefixt! Mooi dat t geholpen heeft. N verlies aan vermogen komt vaak door n uitlaat die dicht zit.



Over dit topic

Gestart 23 Mei 2021 door teirfken98

Laatste reactie door Ouwe Luuk


Meest recente posts

Koppeling veert niet goed terug
Moest even wat onderdelen opzoeken en foto's maken, dat zegt meer...
7 September | 13:36 uur door Geert

Olie lekkage voorvering
Dan zal er wellicht iets teveel in zitten , stopt vanzelf dus Heb...
6 September | 17:03 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: