Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » SPARTA GI50 sport 2v vermogen vergroten na vervanging cilinder

judcooma
Citeer
Privébericht
Naar profiel
judcooma

Onlangs bracht ik mijn Sparta met G50 piano 1965 binnen na heel wat technische problemen. De cilinder, piston en koppelingsplaten werden vervangen. Ook de pianosnaar werd vervangen door een tandwiel en ketting. 

Nu zit de compressie zeer goed en heb ik hem al 200km ingereden maar ik merk toch nog steeds een terugval in snelheid bij het oprijden van een heuvel. Van 45/50 op vlakke weg naar 35 op een heuvel. 

Nu merk ik wel dat de uitlaat en uitlaatbocht versleten zijn. Kleine gaatjes en rook die uit de overgang tussen bocht en demper komt. Heb hem al eens uitgekoold (benzine en een vuurtje) maar ik merk niet echt verschil. 

Nu vraag ik mij af of een nieuwe bocht en uitlaat een groot verschil kunnen maken? Zo ja welke bocht en uitlaat zouden geschikt zijn? Zie enkele diameters als ook verschil tussen schuin/recht/sigaar op leertouwer.

Las ook ergens dat de afstand bocht in demper een verschil maakt? 

Vriendelijke groeten

@tje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
@tje

Ik heb op mijn  sparta een 32 mm bocht en een fluitdemper.

Die heet volgens mij zo omdat de binnentemperatuur veel op een fluit lijkt.

Bij mijn sachs werkt dat goed.

Je kunt  misschien ook met je tandwielen  spelen.

judcooma
Citeer
Privébericht
Naar profiel
judcooma

Bedankt voor de tip. Ik heb een JLO G50 dus geen Sachs. Heb via leertouwer een 70mm en 28 bocht aangeschaft en gemonteerd. Geluid is mooi en de snelheid ook vlot tot 45km/u.

Echter nog steeds weinig kracht bij heuvels.. 

Tandwielverhouding nu is 12:32. Zou een maat groter achteraan helpen? 

Heb overigens nog niet gekeken naar ontsteking. 

Groet

 

 

 

Koosolex
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Koosolex

Even een domme opmerking van mijn kant. Is het gek dat de snelheid terugvalt bij het nemen van heuvels? Het motortje kan maar een beperkt vermogen genereren. Op een vlakke weg resulteert dat ik een top van 45 km/h. Maar als je moet klimmen is er niet ineens extra vermogen beschikbaar om deze snelheid vast te kunnen houden. Dus zal de snelheid terugzakken. Is standaard natuurkunde en misschien verlang jij wel het onmogelijke van je JLO blokje.

JarnoJansen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
JarnoJansen

Hallo , even deze man op weg helpen , ik denk dat dit een 2 bak motor is , daar is niets verkeerds aan .

Maar een 3 bak motor presteerd beter op heuvels en in de bergen .

dan ga je terug naar de 2e versnelling en dan lukt het beter .

Een JLO motor met 3 versnellingen en goed afgesteld kan dit wel aan .

gr JLO museum .

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Denk dat er sproeier 56 in moet ipv 58. krijgt misschien iets te veel benzine. meen dat 56 in het boekje staat



Over dit topic

Gestart 25 Maart 2023 door judcooma

Laatste reactie door judcooma


Meest recente posts

Tank embleem l + r gd gh
De tankemblemen waren ook nogal breekbaar en sneuvelden nog weleens...
8 December | 23:03 uur door Ouwe Luuk

Onduidelijkheden over nieuwe website
Dat laatste zou toch wel moeten kunnen als het forum prettig...
30 November | 10:51 uur door swieberd

Snelheidsmeter
User henkp zei: Zoals Fien schrijft heeft ze de aandrijver...
20 November | 17:37 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Geert: ik heb van de week weer n ritje gemaakt op mn 3V en na een...
17 November | 12:03 uur door Ouwe Luuk

Welke olie in motorblok?
Om het forum te behoeden voor verdere vervuiling ga ik hier niet op in
17 November | 09:15 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: