Hoi Tije!
Leuk dat je ook een Sport 3V hebt! Een topsnelheid van 40 km/h is inderdaad niet heel snel voor een 3V, maar als hij motorisch nog helemaal standaard is en niet optimaal afgesteld is opzich niet heel gek (vanaf fabriek werden ze best geknepen). Je zou natuurlijk wel moeten merken dat je door kan schakelen van zijn 2 naar zijn 3, 40 km/h in de 3e versnelling maakt natuurlijk minder toeren dan in de 2e versnelling.
Bij de Sport 3V zijn twee versies van het handschakelschakelsysteem: het twee-kabelsysteem en het systeem met de schakelveer. Het twee-kabelsysteem werkt met een kabel die de versnellingshevel op het blok trekt en een tweede kabel die de hevel een soort van duwt. Dit systeem leverde Sparta standaard vanuit de fabriek, maar is wat moeilijker af te stellen en is minder precies. Het andere systeem werkt met een schakelveer die op de schakelas van de versnellingshevel gemonteerd wordt in het vliegwieldeksel en trekt de versnellingshevel altijd naar een kant. Het voordeel hiervan is dat je maar een schakelkabel hebt, het afstellen veel makkelijker is en het schakelt soepeler tijdens het rijden. Deze schakelveer is nog wel verkrijgbaar en je kan het twee kabelsysteem er mee ombouwen. Weet jij welke versie jij op je blokje hebt? Dan kan ik je evt. wel wat documentatie geven over het afstellen.
Wat je ook zou kunnen proberen is het vliegwieldeksel demonteren (kabels los, inspectie dekseltje eraf, 3 boouten los en moer van de schakelstang los) het achterwiel met je hand een beetje draaien en dan de trekstang die uit de versnellingsbak komt helemaal in en uit te trekken. Zo kan je voelen of het blokje zijn 1, vrij, 2 en 3 pakt. Dan weet je dat het probleem niet in de versnellingsbak zelf zit maar het in schakelmechanisme.
Groet, Freek