Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sparta sport 3V 3e versnelling Max 40km/h versnelling probleem

Tije vandoorn
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Tije vandoorn

Beste spartanen,

ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Tije Vandoorn 16 jaar en kom uit Enschede.

Voor een paar maanden geleden op ik een Sparta sport 3V gekocht. Ben er tot nu toe erg blij mee maar er is 1 probleem. Als ik doorschakel van zijn 2 naar zijn 3 dan staat die op het handvat netjes in zijn 3e versnelling. de versnellings hevel Op het blokje staat keurig netjes in de positie die de 3e versnelling zou moeten zijn. Echter heb ik het gevoel dat er geen verschil zit tussen de 2e en 3e versnelling. In zijn 3 loopt die Max 40 op de teller. Mijn vader en ik zijn al bezig geweest met het afstellen van de versnelling. Echter krijgen wij het probleem niet verholpen. 

wie weet raad.  

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Hoi Tije!

Leuk dat je ook een Sport 3V hebt! Een topsnelheid van 40 km/h is inderdaad niet heel snel voor een 3V, maar als hij motorisch nog helemaal standaard is en niet optimaal afgesteld is opzich niet heel gek (vanaf fabriek werden ze best geknepen). Je zou natuurlijk wel moeten merken dat je door kan schakelen van zijn 2 naar zijn 3, 40 km/h in de 3e versnelling maakt natuurlijk minder toeren dan in de 2e versnelling.

Bij de Sport 3V zijn twee versies van het handschakelschakelsysteem: het twee-kabelsysteem en het systeem met de schakelveer. Het twee-kabelsysteem werkt met een kabel die de versnellingshevel op het blok trekt en een tweede kabel die de hevel een soort van duwt. Dit systeem leverde Sparta standaard vanuit de fabriek, maar is wat moeilijker af te stellen en is minder precies. Het andere systeem werkt met een schakelveer die op de schakelas van de versnellingshevel gemonteerd wordt in het vliegwieldeksel en trekt de versnellingshevel altijd naar een kant. Het voordeel hiervan is dat je maar een schakelkabel hebt, het afstellen veel makkelijker is en het schakelt soepeler tijdens het rijden. Deze schakelveer is nog wel verkrijgbaar en je kan het twee kabelsysteem er mee ombouwen. Weet jij welke versie jij op je blokje hebt? Dan kan ik je evt. wel wat documentatie geven over het afstellen.

Wat je ook zou kunnen proberen is het vliegwieldeksel demonteren (kabels los, inspectie dekseltje eraf, 3 boouten los en moer van de schakelstang los) het achterwiel met je hand een beetje draaien en dan de trekstang die uit de versnellingsbak komt helemaal in en uit te trekken. Zo kan je voelen of het blokje zijn 1, vrij, 2 en 3 pakt. Dan weet je dat het probleem niet in de versnellingsbak zelf zit maar het in schakelmechanisme.

Groet, Freek

Tije vandoorn
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Tije vandoorn

Hoi Freek,

wat fijn dat je even de tijd hebt genomen om te reageren.

 

ik heb het 2 kabel systeem. Inspectie deksel hebben we los gehad en de schakelstang voorzichtig in alle versnellingen gezet. En zo doende de 2e versnelling opgezocht. Toen de schakelhevel met de streepjes tegen elkaar gezet. En toen alles weer vast gedraaid. Zoals de hier gevonden handleiding omschrijft. Toen de kabels weer aangesloten en geprobeerd. De 1 en de 2 doen het goed. Maar als ik doorschakel naar zijn 3 dan lijkt het kwa snelheid en toerental alsof die nog in zijn 2 staat. Nou viel het mijn vader op dat de koppeling hevel op het blokje op 5 voor 12/12 uur staat hij had ergens gelezen dat dat 10 voor 12 moest zijn. Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben?

nogmaals mijn dank voor u reactie 

groetjes, Tije 

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Ik zit eraan te denken dat toen ik zoiets ooit had, dat was nadat de boel was losgeweest en ik de in en uit kabel omgewisseld had. Al doende leert men ...

danielkl
Citeer
Privébericht
Naar profiel
danielkl

Hallo Tije,

Ik heb ook een sachs 50/3 blok met schakelveer en herken mij in je probleem.
Heeft iemand anders hier mogelijk een oplossing voor? 



Over dit topic

Gestart 2 Februari 2022 door Tije vandoorn

Laatste reactie door danielkl


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Ik heb geen idee. Ik heb de olie nog nooit bijgevuld. Wat voor olie...
9 September | 13:53 uur door Jordie

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: