Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sparta Sport 3v 60cc

Vincent3v
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Vincent3v

Hallo,

Even een simpele vraag, ik zal deze eerst toelichten.

Ik heb mijn sparta sport 3v nu al ruim 7 jaar in mijn bezit,
en heb afgelopen zomer het beestje een flinke opknap beurt
gegeven. Ook het blok moest er aan geloven, wel kwam ik er
toen achter dat mijn cilinder een behoorlijk eind heen is en dus aan
vervanging toe blijkt. Wel loopt het blokje nog goed, toch op zoek
naar wat anders.

Tijdens de revisie heb ik tevens het uitlaatsysteem vervangen. Bochten en originele uitlaten zijn dun gezaaid, dus is het 27mm systeem nu vervangen door 32mm. Dit zorgt natuurlijk voor een betere afvoer.

Waar meer uit afgevoerd kan worden, kan meer worden in gestopt, maar weet nog niet welke combinatie nu het beste is. Ik heb er nu nog een 47cc
cilinder op zitten (origineel) en ook de originele bing carburateur (12mm).

Wat is aan te raden? ook de vertanding zal ik aanpakken, want met meer vermogen is natuurlijk een hogere snelheid te behalen.

Vincent

Vincent3v
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Vincent3v

Ik zie ook net dat een topic niet aangepast kan worden, dus bij deze het gene wat ik vergeten ben te vermelden:

Ik heb een 60cc cilinder/zuiger combinatie aangeschaft, zo goed als nieuw.

Vincent

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Gaat het hier om de cilinder met de vierkante 17 mm inlaat? En de bijbehorende carb?

Setjes zijn ook nieuw te krijgen, alleen jammer dat bij een vastloper of verslete cilinder er geen hoon doorheen kan!

Met deze grote cilinder ook even de ontsteking wat vroeger zetten, dit voel je ook zeker in de trekkracht!

 

Tim

Vincent3v
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Vincent3v

Hallo Tim,

Het is inderdaad de vierkante cilinder (gloedje nieuw!!) met de 17mm inlaat (binnenmaat, buitenmaat is 25). Verder heb ik de originele 12mm bing carburateur er op zitten, ben verder nog niet aan het afstellen geweest, alleen de verstelbare sproeier wat verder open moeten draaien voordat ie netjes liep. Ook heb ik nog een bing 15mm carburateur op de plank liggen, deze past ook.

Verder ook nog niet mee gereden, even de straat door om te kijken of alles werkte.
Helaas is het prutweer (nat hier in groningen), dus ga ik niet met de sparta de weg op.

De ontsteking wat eerder zetten  is inderdaad een idee, een beetje voorontsteking dus.
Is hier nog een makkelijke manier voor? een foefje o.i.d.? Dit heb ik nog niet zo vaak gedaan.

Alvast een goed uiteinde en een nog beter begin gewenst.
Vincent

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Vincent,

Gaat het hier om een ronde buitenkant of een vierkante buitenkant?

 

Ontsteking is het makkelijkste af te stellen met een lampje wat te krijgen is bij Beck Elektronica in Delft. Dit lampje geeft precies aan wanneer de puntjes opengaan en dus waarneer het ontstekingstijdstip is.

Tim

Vincent3v
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Vincent3v

Hallo,

Het gaat om de "vierkante" cilinder.
Inmiddels heb ik er al wel een klein stukje mee kunnen rijden, en het
is werkelijk een hele andere brommer geworden. Een beetje meer lawaai,
en veel meer trekkracht en snelheid.

Ik zal eens rondneuzen wat zo'n lampje kost en hoe het precies in z'n werk gaat.
Bedankt voor de tip!

Vincent



Over dit topic

Gestart 21 December 2011 door Vincent3v

Laatste reactie door Vincent3v


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: