Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sparta Sport 3v versnellingshevel schakelhuis

BartDoornbusch
Citeer
Privébericht
Naar profiel
BartDoornbusch

Beste Allen,

Sinds deze zomer ben ik in het bezit van een Bruine Sparta Sport 3v uit 1976. Ik ben dit weekend begonnen aan wat kleine reparaties en wat onderhoud. Ik merkte al eerder dat de tweede versnelling via het handvat niet precies op de 2 was te vinden, maar exact tussen de 2 en de 3, datzelfde geld tussen z'n vrij en de 2e versnelling. Dit komt in dit geval doordat er erg veel speling (op het handvat anderhalve versnelling) zit tussen het schakelhuis (nr 104 in de onderdelenlijst van de Sachs 50/3 316.1 h/2 van oudebrommers.nl) en het gat in het carterdeksel. Ik voeg een foto bij van de onderdelenlijst, bij gebrek aan een betere manier om die pdf door te linken.

Nu is het zo dat er onder mijn brommer niet een Sachs 50/3M blokje ligt, maar een Sachs 50/3CNL blokje. Ik heb daarvan via internet alleen geen onderdelenlijst kunnen vinden. Ik wil sowieso graag een nieuw schakelhuis bestellen, omdat deze oude middenop is afgesleten. Dat is het busje dat de schakelhefboom aan de schakelvork verbindt. Daarnaast vraag ik mij af of er nog een busje in het gat van het carterdeksel zit? Ik zie namelijk wel een rubber pakkingring, maar als er in dat gat nog een busje is wat versleten is, dan kan het zijn dat een nieuw schakelhuis niet voldoende is. Kan iemand mij vertellen of de onderdelen uit de onderdelenlijst van de 50/3 gaan passen op mijn Sachs 50/3CNL en zo niet welke dat wel moeten zijn?

 

Alvast bedankt

Bart

Vincent3v
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Vincent3v

Goedenavond,

Zelf was ik op zoek naar gegevens om het schakelgedeelte van mijn 50/3CNL weer in elkaar te zetten, dit omdat ik aardige speling had. Deze van ik op door het geheel uit te shimmen naar boven.
Blijf het een beetje een vreemde constructie vinden, want de kabel die vanaf achteren komt staat zeker niet haaks op het schakel hendeltje. Dit veroorzaak in mijn optiek verkeerde krachten.
Zelf heb ik bij een een ander deksen het gat uitgefreesd, en er vervolgens een bronzen bus voor gedraaid en die er in geperst. Dit werkte prima, geen speling. Wel even een aardige klus en een handleiding is er niet.
Inmiddels is dit blokje niet meer aanwezig.

Nu bouw ik een nieuw blokje op met alles zoals het hoort,dus ook met veer (jaren zonder gereden).

 

Vincent 

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

delen schakeling in deksel zijn nagenoeg gelijk, je hebt een onderdelenlijst van een geforceerd gekoelde te pakken zie ik..

Mocht je nog delen zoeken mail me dan maar even.

Thomasdepuydt
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Thomasdepuydt

Hallo,

Onlangs heb ik een Sparta sport 3V aangekocht waarbij enkele onderdelen ontbreken. Het zijn onderdelen nodig voor te schakelen. Als ik het goed op heb, is onderdeel 118 (schakelstift) een buisje dat moet verbonden worden aan het halvemaanvormige stukje dat in onderdeel 106 zit, en aan de andere kant in de as waar het voorste tandwiel rond zit.

Mijn situatie is als volgt: onderdeel 106 heb ik en is volledig, maar ik heb geen verbinding tussen dit en de as waar het voorste tandwiel op bevestigt is. Klopt dat ik voor dieverbinding te maken enkel onderdeel 118 en 119 nodig heb? Ik heb iets gelijkaardigs aan 119, maar ik ben niet zeker of het helemaal hetzelfde is. Straks maak ik hier een foto van.

mvg,

Thomas

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

119 Is een moer met een gleuf, die valt in de halve maan. 118 Is een trekstang die ook in onderdeel 117 geschroefd zit. 118 Zit in het midden van de as.

Thomasdepuydt
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Thomasdepuydt

Beste, 

 

Bedankt voor deze extra informatie. Heeft u een idee of dat onderdeel 118 en 119 te bestellen zijn, en zo ja, waar? 

 

Groeten,

Thomas

 

User electronicasmurf zei:

119 Is een moer met een gleuf, die valt in de halve maan. 118 Is een trekstang die ook in onderdeel 117 geschroefd zit. 118 Zit in het midden van de as.



Over dit topic

Gestart 1 November 2015 door BartDoornbusch

Laatste reactie door electronicasmurf


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: