Het gaat hier om een sparta sport 3V uit 1972. Zit een sachs 3 versnellingen blokje onder met een rijwind gekoelde cilinder.
Alles ziet er volgens mij redelijk orgineel uit. Jammer van de buddy, die is opzich opnieuw te bekleden.
Hoe ziet de cilinder er van de binnenkant uit? Grote krassen, dan is het raadzaam de cilinder naar een overmaat te laten boren en honen met een nieuwe zuiger. De kop ziet er ook aardig gehavend uit en het is misschien ook raadzaam om die te vervangen. Nieuwe zijn nog wel te vinden.
Wat hierboven ook al vermeld is dat er een snelle set op kan worden gezet. Een imitatie cilinder is te koop bij oldtimerdelen.nl. Die hebben ook de 60cc versie. Ik rij er zelf mee en dat wil wel lekker hoor, partij mee vermogen en vooral het optrekken wordt een stuk feller. Wel moet er voor dit geintje het voglende worden veranderd:
- Nieuwe cilinder + Zuiger
- Nieuwe cilinderkop
- Andere beugels om de kop aan het frame te bevestigen
- Nieuwe carburateur
- Nieuwe voorbocht en het liefst een snelle uitlaat
- Nieuwe tandwiel verhouding.
- Als het even kan de dikke koppelingsplaten (Elders op die forum)
- En het liefste een redelijk frame, goede wielen, goede remmen en een goed balhoofd.
Dat is nogal wat.
Persoonlijk zou ik het blokje reviseren en kijken wat er nog meer voor schade aan het blok is. Mocht je dit overwegen moet je eerst even goed de handleiding raadplegen en opzoek gaan naar wat spulletjes om alles netjes te demonteren.Hier kan ik ook wel een lijstje van geven als je dat graag wilt.
Tim