Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Sparta sport 3v

tc-sparta
Citeer
Privébericht
Naar profiel
tc-sparta

Bedankt voor de zovele reactie's! Jullie helpen me echt al hard verder!

Ik heb zelf nog nooit een saschs blok opengehaald dus hier is alle hulp bij welkom!
Ik zal een deel van de documenten die hier op de site staan afdrukken en is grondig doornemen, zo wordt ik al een groot stuk wijzer.
@Tim Bakker: Bedankt voor de nuttige info! Ik wil hem zeker rond de 65-70 km/u laten gaan, daar zou ik al die aanpassingen zeker voor willen doen! Hoeveel geld zou ik aan al die aanpassingen kwijt zijn? 
Ik weet trouwens bijna zeker dat er stukjes metaal in het blok versprijd zijn, dus openhalen gaat bijna noodzakelijk worden.

Groetjes Tom 

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Een paar dingen in het lijstje zijn niet meer te verkrijgen en moet je vinden op brommerbeurzen, zoals:

  • Lange beugels
  • Cilinderkop
  • Orginele Bing 17mm

Je kan er voor kiezen om een imitatie cilinder en imitatie carburateur te nemen en dit setje kost bij oldtimerdelen.nl al 165,-. 

Ik denk dat je toch wel moet gaan denken aan 250 euro, Ook moet je blok helemaal goed zijn. Ik heb mijn blokje omgebouwt naar een snelle set en heb af en toe het idee dat me lagers er uit vliegen terwijl alles netjes is opgevult en er nieuwe NSK lagers inzitten. Gaat tot nu toe nog goed.

Ik haal nu een snelheid van ongeveer 60/65 km op de teller. Volgens mij zit er niet veel meer in, ontsteking staat vroeg (3mm) en is getest. ik rij nu met een 11/28 tandwielverhouding en dit trekt lekker door.

Eerst maar eens goed bepalen voor jezelf wat je er aan uit wil geven. Want een hoonbeurt + nieuwe zuiger kost iets van € 70,- dan ga je een km of 50 / 55. Opzich ook wel prima.

Tim

tc-sparta
Citeer
Privébericht
Naar profiel
tc-sparta

Bedankt voor de info!
Ik ga eerst eens met iemand het blokje openhalen en controleren op beschadigingen.
Daarna zie ik nog wel of ik het een hoonbeurt ga geven of gewoon alles nieuw koop, als ik hem laat honen, zou ik hem dan naar 40 mm laten honen of groter? 

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

gewoon een enkel maatje groter oftewel 38.30 of 38.50, de 41mm gaat echt niet harder, heb zelf een set met 38.30 snelle zuiger en 12mm carb die met originele pijp van 27mm diameter 55 loopt.

een cilinder met grotere boring gaat alleen maar meer verbruiken ten opzichte van een kleinere boring. 

tc-sparta
Citeer
Privébericht
Naar profiel
tc-sparta

Ooh oke, goed dat je het zegt! 

Dan ga ik eens bij een vriend langstgaan om hem te laten honen, ik kan achteraf nog altijd gewoon een nieuw setje kopen.

tc-sparta
Citeer
Privébericht
Naar profiel
tc-sparta

Is dit het type 17mm carburateur van Bing dat op mijn sparta sport 3v zou passen? type 1/17/41
 

http://www.jmpbonderdelen.nl/zundapp-onderdelen/motorisch/carburateur/17mm-bing-replica-zundapp.html



Over dit topic

Gestart 30 Januari 2013 door tc-sparta

Laatste reactie door IvoB


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: