Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Spartamet houdt er na 40 km mee op.

Riemer
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Riemer

Situatie: 12 augustus 40 km gereden met spartamet. Sta voor stoplicht en motor houdt er langzamerhand mee op. Niet aan de praat te krijgen. Bougie en benzinetoevoer gecontroleerd/schoon gemaakt. Geen resultaat. Dan maar terug fietsen. Na 5km geprobeerd te starten. Succes, maar bij gas geven direct probleem, motortje dreigt af te slaan. Stationair laten draaien en weer fietsen. Langzamerhand beetje gas erbij. Na 1km motortje weer gestopt. Vandaag weer geprobeerd. Starten ging vlot. Wegrijden ook, maar na 200m houdt motor er weer mee op.

Iemand enig idee van de oorzaak?

Koosolex
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Koosolex

Lijkt op een te rijk mengsel. Ik ben niet bekend met een Sparta met maar zit daar ook een choke (of luchtklep) op die niet goed open gaat? Andere zaken die gecontroleerd moeten worden zijn de condensator en de ontstekingsspoel. En natuurlijk de contact tussen bougiekabel en ontstekingsspoel. 

@tje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
@tje

Volgens mij heeft een spartamet een cdi module.

Misschien zit daar het probleem.

De kleur van de bougie zecht een hoop over de verbranding normaal bij een bromfiets is een lichtbruine kleur goed of dat bij een spartamet ook zo is weet ik niet

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Lijkt n benzineprobleem. Tank leeg? Carburateurtje schoon? Sproeier? Weet niet hoe dat bij een Spartamet zit hoor, maar das waar ik aan denk

piet vetnippel
Citeer
Privébericht
Naar profiel
piet vetnippel

Spartamet lijkt zo eenvoudig maar is dit beslist niet. Cilinder, cilinderkop en bovencarter zijn één geheel. De ontsteking is een cdi module. Op de rotor (vliegwiel) zit de pick up. De stator (spoel) zit met 2 schroeven vast aan het carter. De afstand tussen pick up en de stator moet 0.4 mm zijn. Je hebt 2 voelermaten nodig om tot een goed resultaat te komen Meet de bovenkant en draai de schroef voorzichtig aan. De onderkant van de spoel verdraait nu richting vliegwiel zodat je ook daar een voelermaat nodig hebt. Daarna draai je beide schroeven goed vast.  Als de afstand minder is dan 0.4 mm draait de motor stationair maar bij vollast laat hij het afweten.

piet vetnippel
Citeer
Privébericht
Naar profiel
piet vetnippel

Een ander probleem kan de onderdrukdoos zijn op je cilinderkop. Die liepen wel eens los. Even voelen en aandraaien. Let op bij het vervangen van de bougie. Het is een 14 mm bougie maar met zeer korte draad.



Over dit topic

Gestart 13 Augustus 2021 door Riemer

Laatste reactie door piet vetnippel


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: