Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Spiebaan aandrijfas, stuk?

Thijs van Lenthe
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Thijs van Lenthe

Beste Sparta-enthousiastelingen,

 

Sinds een paar maanden ben ik de trotse bezitter van een rode Sparta Sport uit 1974, met het 50/2 D NL blok.

Toen ik de brommer kocht stond deze niet op kenteken en er waren wat dingen mis mee, voornamelijk omdat ze lang had stilgestaan. Ik heb een paar weken gesleuteld en daarna naar de keuring. Één van de dingen die ik vervangen heb is de spie tussen de aandrijfas uit het blok en het voorste tandwiel. Vervolgens heb ik 5/600 km gereden totdat mijn spie stuk ging. Nog een keer vervangen, nu 10 km, nog maar een keer vervangen nu ~3 km voordat ie stuk ging.

Toen ik voor het eerst mijn spie verving vond ik al dat mijn aandrijfas een rare spiebaan had, maar ik dacht, het hoort vast zo. Nu denk ik dat het misschien toch mijn aandrijfas is die stuk is en spietjes vermoord. 

Kunnen jullie mij vertellen of de spiebaan op de aandrijfas van een 50/2 D NL er zo uit horen te zien?

 

Foto's:

Spiebaan aandrijfas 1/3

spiebaan aandrijfas 2/3

spiebaan aandrijfas 3/3

r.v.ewijk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
r.v.ewijk

Dit wordt toch echt een nieuwe as, deze spiebaan is compleet uitgeslagen.

Nee, dit hoort zo niet.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

wow dat dat nog bleef zittenWink

de conische passing van het tandwiel heeft hem al die tijd nog bruikbaar gehouden, maar ik vrees dat je beide moet vernieuwen, oftewel blokje moet open en andere as er in,

losse assen heb ik eventueel, zowel goede gebruikte als nieuwe ongebruikte.

Thijs van Lenthe
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Thijs van Lenthe

Heej,

 

Na de derde keer spie vervangen had ik inderdaad ook wel het sterke vermoeden dat de as aan vervanging toe wasTongue out.

Op zich durf ik het blok wel open te halen, of raden jullie me dat af? Ik heb zo'n beetje elk ander onderdeel er al af en open gehad en ik heb een werkplaatshandboek voor dit type.

Ik ben wel geinteresseerd in een vervangende as, wat raad je me aan, beter een nieuwe of een tweedehands?

 

Groet

Thijs

r.v.ewijk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
r.v.ewijk

Een goede gebruikte is net zo goed als een nieuwe........

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

Ik raad je wel aan om dan meteen de lagers en keerringen te gaan vervangen, wanneer je hem open hebt kun je dat net zo goed meteen even doen. Meet wel alle axiale spelingen goed op, in tegenstelling tot de handleiding moet d ekrukas op 0.0mm ruimte of indien mogelijk zelfs 0.05 voorspanning, hulpas bij de kopeling idem qua uitvulling, uitgaande as bij een 2 bak 0.00-0.10mm ruimte.

goede gebruikte as is inderdaad net zo goed als een nieuwe, maar ik geef altijd graag beide optiesWink

stuur maar een PB als je een asje nodig hebt.



Over dit topic

Gestart 11 Juni 2013 door Thijs van Lenthe

Laatste reactie door Maarten


Meest recente posts

Vraagjes.....
Rinky toys heeft de handels kijk daarvoor bij puch met...
11 Augustus | 18:05 uur door @tje

Slippen van de koppeling van sparta 2v uit 76
Hoi Ian, Zoals Pjotr ook aangeeft is goede olie belangrijk. Geen...
11 Augustus | 12:56 uur door FW91

G49 valt uit.
Geen koude bougie muurvast in n hete motor draaien heb ik weleens...
5 Augustus | 08:39 uur door Ouwe Luuk

JLO GA50 koppeling mist
Je mist overigens niet de koppeling maar de kruisveer +borgring en...
25 Juli | 13:26 uur door pjotr

Sparta beenscherm te koop
Ja, precies. Een zeldzame verschijning en ook nog in originele staat.
24 Juli | 10:22 uur door Jeenmarum

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: