Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Spiebaan aandrijfas, stuk?

Thijs van Lenthe
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Thijs van Lenthe

Beste Sparta-enthousiastelingen,

 

Sinds een paar maanden ben ik de trotse bezitter van een rode Sparta Sport uit 1974, met het 50/2 D NL blok.

Toen ik de brommer kocht stond deze niet op kenteken en er waren wat dingen mis mee, voornamelijk omdat ze lang had stilgestaan. Ik heb een paar weken gesleuteld en daarna naar de keuring. Één van de dingen die ik vervangen heb is de spie tussen de aandrijfas uit het blok en het voorste tandwiel. Vervolgens heb ik 5/600 km gereden totdat mijn spie stuk ging. Nog een keer vervangen, nu 10 km, nog maar een keer vervangen nu ~3 km voordat ie stuk ging.

Toen ik voor het eerst mijn spie verving vond ik al dat mijn aandrijfas een rare spiebaan had, maar ik dacht, het hoort vast zo. Nu denk ik dat het misschien toch mijn aandrijfas is die stuk is en spietjes vermoord. 

Kunnen jullie mij vertellen of de spiebaan op de aandrijfas van een 50/2 D NL er zo uit horen te zien?

 

Foto's:

Spiebaan aandrijfas 1/3

spiebaan aandrijfas 2/3

spiebaan aandrijfas 3/3

r.v.ewijk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
r.v.ewijk

Dit wordt toch echt een nieuwe as, deze spiebaan is compleet uitgeslagen.

Nee, dit hoort zo niet.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

wow dat dat nog bleef zittenWink

de conische passing van het tandwiel heeft hem al die tijd nog bruikbaar gehouden, maar ik vrees dat je beide moet vernieuwen, oftewel blokje moet open en andere as er in,

losse assen heb ik eventueel, zowel goede gebruikte als nieuwe ongebruikte.

Thijs van Lenthe
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Thijs van Lenthe

Heej,

 

Na de derde keer spie vervangen had ik inderdaad ook wel het sterke vermoeden dat de as aan vervanging toe wasTongue out.

Op zich durf ik het blok wel open te halen, of raden jullie me dat af? Ik heb zo'n beetje elk ander onderdeel er al af en open gehad en ik heb een werkplaatshandboek voor dit type.

Ik ben wel geinteresseerd in een vervangende as, wat raad je me aan, beter een nieuwe of een tweedehands?

 

Groet

Thijs

r.v.ewijk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
r.v.ewijk

Een goede gebruikte is net zo goed als een nieuwe........

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

Ik raad je wel aan om dan meteen de lagers en keerringen te gaan vervangen, wanneer je hem open hebt kun je dat net zo goed meteen even doen. Meet wel alle axiale spelingen goed op, in tegenstelling tot de handleiding moet d ekrukas op 0.0mm ruimte of indien mogelijk zelfs 0.05 voorspanning, hulpas bij de kopeling idem qua uitvulling, uitgaande as bij een 2 bak 0.00-0.10mm ruimte.

goede gebruikte as is inderdaad net zo goed als een nieuwe, maar ik geef altijd graag beide optiesWink

stuur maar een PB als je een asje nodig hebt.



Over dit topic

Gestart 11 Juni 2013 door Thijs van Lenthe

Laatste reactie door Maarten


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: