Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » startproblemen Spartamatic

Veldhorst
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Veldhorst

Ruim een jaar reed mijn Spartamatic probleemloos. Een maand geleden stopte hij onder het rijden en was niet meer te starten.

Ik heb veel onderzocht. Allereerst concentreerde ik me op de ontsteking. Voor de zekerheid heb ik de condensator vervangen en de contactpunten opnieuw afgesteld. (1,7 mm voorontsteking) Hij heeft een prima vonk. Als ik het buiten de cilinder meet, is de vonk langer dan 1 cm. Het hielp niets. Vervolgens heb ik een andere bougie geprobeerd. Geen verandering.

Daarna heb ik me op de carburateur gericht. Ik heb hem  schoongemaakt, was niet vuil, het benzinefilter heb ik vervangen. Geen verbetering. Vervolgens heb ik de verstelbare sproeier (behoorlijk oud) vevangen door vaste sproeiers. (maat 56, 58, 60 en 62) Geen verbetering. Ik hebinplaatgs van de bing carburateur ook even een encarwi geprobeerd. Dit hielp niets. 

Tenslotte was de cilinder en de uitlaat aan de beurt. Netjes schoongemaakt. De compressie heb ik getest. (ruim 7 bar). Ook geen verandering.

Als ik hem probeer te starten en de startkabel loslaat, pruttelt hij een, hooguit  seconden.

Waar zit mijn blinde vlek, wat doe ik fout? is er iemand die mij verder kan helpen? Het hoeft niet gratis.

Evert GH 64
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Evert GH 64

Hallo Bert.

 

Ik lees niets over je vlotter in je carburateur.  hoe is die er aan toe??

Groet Evert

Veldhorst
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Veldhorst

Hallo Evert, dank voor het meedenken. De vlotter doet het nog goed. En als ik  de sproeier uitdraai en de benzinekraan staat open, blijft hij stromen door de ontstane opening, voor mij een teken dat er wel benzine bij de sproeier komt. 

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Zou ie ergens sluiting kunnen maken? Alle draden los voorbij t kroonsteentje en kijken of ie dan start...

Groet Ronald

Veldhorst
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Veldhorst

Dag Ronald

Ook dat heb ik geprobeerd, met name de massakabel zou ergens contact kunnen maken. Ik heb ze alle drie losgehad, maar het hielp helaas niet. Bedankt voor de suggestie.

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

 Bougie wel beetje vochtig? Misschien zuigt ie ergens vacuuum ofzo en is er toch wat verstopt maar dat zou wel kras wezen als dat zowel bij de bing als de encarwi t geval is dan. Als t de tankdop zou zijn die voor vacuuum zorgt doordat t ontluchtingsgaatje verstopt zit, zou ie wel langer pruttelen dan na  een paar klappen. Carburateur nogmaals kuisen en nakijken of ie compleet en goed in mekaar zit en ook lucht krijgt en t kwijt kan via de uitlaat. Desnoods zonder uitlaat proberen te starten.

Succes groet Ronald



Over dit topic

Gestart 22 Augustus 2022 door Veldhorst

Laatste reactie door AndreTexel


Meest recente posts

Tank embleem l + r gd gh
De tankemblemen waren ook nogal breekbaar en sneuvelden nog weleens...
8 December | 23:03 uur door Ouwe Luuk

Onduidelijkheden over nieuwe website
Dat laatste zou toch wel moeten kunnen als het forum prettig...
30 November | 10:51 uur door swieberd

Snelheidsmeter
User henkp zei: Zoals Fien schrijft heeft ze de aandrijver...
20 November | 17:37 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Geert: ik heb van de week weer n ritje gemaakt op mn 3V en na een...
17 November | 12:03 uur door Ouwe Luuk

Welke olie in motorblok?
Om het forum te behoeden voor verdere vervuiling ga ik hier niet op in
17 November | 09:15 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: