Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » tamme sparta's

Citeer
Privébericht
Naar profiel

Het valt mij op dat de standaard Sparta's erg tam zijn.

Ik heb nu drie sparta's staan. een 3V (Sachs), een GD50 sport en een GD50 toer( JLO).

Alle drie zijn niet vooruit te branden. Een top van 35km/h en een trekkracht van niks. Met de GD50's moet ik in de eerste versnelling de brug omhoog. Gelukkig woon ik niet meer in Zuid Limburg. Hier zou het lopen worden denk ik.  

Bij de 3V heb ik het opgelost door de cilinder te vervangen door een imitatie 60CC met 17mm carb. Nou trekt ie als een tierelier. Maar dit soort drastische ingrepen wil ik bij de GD50's zeker niet doen.

Wie kan mij de oorzaak vertellen en wie heeft een nette oplossing.

Gr. Henry

sparta_333
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sparta_333

Heeft u de uitlaat al eens goed ontkoold? Ik had hetzelfde probleem en na een grondige reiniging gaat de brommer als een speerSmile

Citeer
Privébericht
Naar profiel

Het is het proberen waard maar op één van de GD's zit een nieuwe uitlaat. Dus bij deze kan het dit niet zijn.

 

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Je zou voor de sparta Gd eens op zoek kunnen gaan naar een gietijzeren cilinder waarvan het serie nummer begint met 468. Waarschijnlijk  begint het serienummer van je huidige cilinder met 481. Deze cilinder heeft een grotere inlaatpoort, 12mm (spoelpoorten weet ik zo niet) en dit in combinatie met een 12 mm bing carburateur geeft de brommer meer trekkracht. Deze cilinders werden gebruikt voor jlo blokken uit '56, '57, '58 en 59. Weet niet of ze makkelijk zijn te vinden maar je zou er eens op kunnen letten als je een motormarkt of beurs bezoekt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(spoelpoorten weet ik zo niet)

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Laten honen en een nieuwe overmaat zuiger doet trouwens ook wonderen maar voordat je hier aan begint zou ik als eerste eens nagaan of je ontsteking goed staat.

Groeten peter.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

boren en honen is pas noodzakelijk bij een te grote speling tussen cilinder en zuiger,

loop dat dus ook even na, tevens kan het nooit kwaad om even met de zuigerveren los in de cilinder te kijken hoe groot de opening van de veer is. Een setje nieuwe zuigerveren is een makkelijkere en goedkopere optie dan boren en honen.

maar qua volgorde om aan te houden, eerst uitlaat en uitlaatpoort ontkolen, ook de bocht goed reinigen. Dan voorontsteking nazien en afstellen, dan nog weinig vermogen? dan cilinder er af en speling opmeten van de zuiger plus bepalen hoe groot de ruimte is tussen de uiteinden van de zuigerveer wanneer deze los in de cilinder wordt gezet.



Over dit topic

Gestart 29 Maart 2013 door

Laatste reactie door Maarten


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: