Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Tandwiel verhouding Sparta 70cc

Citeer
Privébericht
Naar profiel
Bewerk dit bericht

Goedenavanond beste Sparta leden,

Mijn naam is Silke Mandjes en ben 19 jaar oud en ben al vier jaar in het bezit van mijn Sparta.

ik ben al enige tijd bezig om mijn Sparta aan te passen naar originele staat. Mijn Sparta is een Sparta Grande sport uit 1969 met 4 voetschakel geforceerde luchtkoeling van sachs.

In de brommer zaten voorheen Zundapp-sterwielen en de brommer reed niet harder dan 45 km per uur. Zo ben ik bezig om de brommer weer netjes en in originele staat terug te bouwen en hem iets sneller te laten lopen.

 

Zo heb ik twee nieuwe  17 inch spaakwielen gemonteerd met leleu 120 mm naven  en de Zundapp ster-wielen verwijderd. Ik heb via het internet een 70 cc cilinder besteld incusief zuiger,  zuigerveren etc. 

Alleen het probleem was er dat de nieuwe zuiger nu 41 mm in diameter was De zuiger van 41 mm kwam tegen mijn compressie-kamer aan tikken. Dit kwam doordat mijn cilinderkop nog 50 cc was. Hierdoor heb ik mijn cilinderkop aangepast, door de compressie rand iets uit te laten kotteren en uiteraard uitgerekend of de wand niet te dun werd en de compressieverhouding nog goed  was.

Nu dit is gebeurt heb ik de Motorkappen van het motorblok laten stralen en spuiten, en wil ik de tandwielen gaan monteren. De originele tandwielverhouding was 11:36.

Dit wil ik aan gaan passen omdat ik een 70 cc cilinder heb gemonteerd en een 32 mm uitlaatbocht een een 17mm bing carburateur. Zo zat ik te denken om de verhouding aan te passen naar 14:32 of 15:30. Zou dit mogelijk zijn, en heb ik hiervoor de ruimte?

Heeft iemand ervaring met een aanpassen van de tandwielen na het monteren van een 70 cc cilinder? En zo ja welke tandwielen kan ik gebruiken en waar kan ik ze kopen? 

Ik hoop graag een reactie te mogen horen, want k wil graag rijden op mijn Sparta.

 

 

Mvg SIl Mandjes

schreud
Citeer
Privébericht
Naar profiel
schreud

Hoi Sil De tandwiel verhouding is 12 / 28  je moet voor niet groter gaan dan 12 anders loopt de ketting tegen de schakelkap als je nog meer vragen  heb kun je me altijd bellen  Gr Jaap

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Ik vind m wel heul mooi zo met spaakwielen

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Ik zou persoonlijk de kettingkast en de achterveerpoten nog zwart maken. Maar das persoonlijk hoor! Zwart met rood vind ik mooi bij een snelle brommert; mooier dan wit met rood

job hoornstra
Citeer
Privébericht
Naar profiel
job hoornstra

41mm? dat is nooit geen 70cc met zon slag. de cilinder die jij hebt is een 60cc. deze cilinder heb ik zelf ook en rijd met een verhouding 14:32. moglijk ga ik nog 2 tandjes kleiner achter

 

Sil Mandjes
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Sil Mandjes

Bedankt voor de reacties SpartaledenLaughing,

Het tandwiel dat ik achter wil gaan plaatsen is een 28 tands tandwiel.                                                          Zit in dit tandwiel ook een verdikkingsrand of is deze plat? En waar zou ik deze het best kunnen kopen?

 

Mvg Sil Mandjes



Over dit topic

Gestart 19 Juli 2018 door

Laatste reactie door piet vetnippel


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: