Goedenavanond beste Sparta leden,
Mijn naam is Silke Mandjes en ben 19 jaar oud en ben al vier jaar in het bezit van mijn Sparta.
ik ben al enige tijd bezig om mijn Sparta aan te passen naar originele staat. Mijn Sparta is een Sparta Grande sport uit 1969 met 4 voetschakel geforceerde luchtkoeling van sachs.
In de brommer zaten voorheen Zundapp-sterwielen en de brommer reed niet harder dan 45 km per uur. Zo ben ik bezig om de brommer weer netjes en in originele staat terug te bouwen en hem iets sneller te laten lopen.
Zo heb ik twee nieuwe 17 inch spaakwielen gemonteerd met leleu 120 mm naven en de Zundapp ster-wielen verwijderd. Ik heb via het internet een 70 cc cilinder besteld incusief zuiger, zuigerveren etc.
Alleen het probleem was er dat de nieuwe zuiger nu 41 mm in diameter was De zuiger van 41 mm kwam tegen mijn compressie-kamer aan tikken. Dit kwam doordat mijn cilinderkop nog 50 cc was. Hierdoor heb ik mijn cilinderkop aangepast, door de compressie rand iets uit te laten kotteren en uiteraard uitgerekend of de wand niet te dun werd en de compressieverhouding nog goed was.
Nu dit is gebeurt heb ik de Motorkappen van het motorblok laten stralen en spuiten, en wil ik de tandwielen gaan monteren. De originele tandwielverhouding was 11:36.
Dit wil ik aan gaan passen omdat ik een 70 cc cilinder heb gemonteerd en een 32 mm uitlaatbocht een een 17mm bing carburateur. Zo zat ik te denken om de verhouding aan te passen naar 14:32 of 15:30. Zou dit mogelijk zijn, en heb ik hiervoor de ruimte?
Heeft iemand ervaring met een aanpassen van de tandwielen na het monteren van een 70 cc cilinder? En zo ja welke tandwielen kan ik gebruiken en waar kan ik ze kopen?
Ik hoop graag een reactie te mogen horen, want k wil graag rijden op mijn Sparta.
Mvg SIl Mandjes