Hallo allemaal,
Heeft iemand nog goede tips,tekeningen of foto's om een frame te maken voor een testopstelling om een motorblok te testen.
Alvast bedankt.
Bernardo
Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Test opstelling motorblok
Hallo allemaal,
Heeft iemand nog goede tips,tekeningen of foto's om een frame te maken voor een testopstelling om een motorblok te testen.
Alvast bedankt.
Bernardo
Op de website van het JLO museum staan een paar foto's waar C. Jansen een motor test, misschien dat je daar ideën kan opdoen.
Succes ermee
hier gaat Hansje over vallen, maar plaats t toch
Mijns inziens is de enige manier om een motor echt belast te testen deze monteren onder een frame en voor minimaal 50km afstandsduur testen,bij een stationaire test mis je eventuele uitvallende ontstekingsspoelen of bemerk je een zwakke lichtspoel niet. Daarnaast zul je niet kunnen voelen of een naaldsproeier te ver gesleten is.
motor goed warm laten worden om eventuele schade/slijtage aan de spoelen uit te sluiten en ook met wisselende toerentallen rijden en gas laten terugvallen en weer vol open om eventuele problemen met omkeerspoeling en naald/naaldsproeier te ontdekken cq uit te sluiten.
Oftewel ik heb voor de 50/1 en 50/2 en 3 smal een framepje staan en voor de 50/3 breed en 50/4 een framepje, maar komt in de praktijk meestal neer op even een dag of 3 onder mijn woon-werk brommertje.
gebruik wel voor de test een Sachs Supra cilinderkop met ophangoog en heb op beide frames lange blokbeugels, werd het wisselen van blokbeugels op een gegeven moment zat. Afdichting van de kop die bij het blokje hoort in geval van een vierkante set test ik bij eerste keer stationair warm laten draaien. Je hoort snel genoeg wanneer een kopje lekt.
Oké Maarten ,je hebt gelijk wat betreft het belasten ed, maar ik beschik niet over enkele frames en wil mijn motorblokje niet telkens onder mijn eigen frame zetten.
Daarom wil ik de gereviseerde blokjes eerst testen en laten draaien op een test opstelling, en later
misschien onder mijn brommer verder testen.
dan zou je eventueel een losse 3v achterbrug kunnen nemen en dan een constructie maken met een los tankje er bovenop.bijvoorbeeld framestuk met tank achter van een Funny
Losse remnaaf achterin, die kan remmen voor weerstand, uitlaat kun je dan gewoon nog ophangen. Gas geven en schakelen via clip-ons op de zadelpen van funny tank.
(zo had ik mijne gebouwd voordat ik hem weg deed)
tip! neem een union 115, daar kun je dan met een doorgezet tandwiel de 3v en 4v op testen en een licht doorgezete omgedraaide leleu 100 voor de 2V en automaat.
Qua neerzetten maak je 4 stevige pootjes vast aan de brug. Of gewoon op de middenbok met twee opschroefbare stukjes kokerbalk op de montagepunten voor schokbreker en stepjes vastgezet.
Bernardo Hansje gaat er echt niet over vallen, als jij een eigen test opstelling wil maken,als je naar you tube gaat en tikt Sachs revisie in met een beetje zoeken vind je mijn test opstelling daar draai ik met een automaat, mocht het je niet helemaal duidelijk zijn wil ik je wel een foto sturen het is een beetje frobel werk maar voor mij voldoet het, je ziet dat er een achternaaf van een dames brommer gemonteerd zit waarmee ik de motor kan belasten, het voor deel van deze naaf is dat het tandwiel gezet is ,als je het tand wiel omdraaid is het geschikt voor de 2 v en de 3 v blokken de steun voor de motor is verschuif baar zodat de diverse inbouw maten te gebruiken is.
Er staat ook een foto op Marktplaats met een 2v.(oldtimer onderdelen)
Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: