Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Tijdstip vonk JLO MM540

HeinvD
Citeer
Privébericht
Naar profiel
HeinvD

Hallo,

 

Ik heb tot mijn vreugde een vonk weten te creëren bij mijn Spartamatic. Daarnaast ben ik erin geslaagd om de maximale afstand tussen de contactpuntjes goed kunnen stellen. Hetgeen waar ik nu alleen niet uit kom is de timing van de vonk. Ik heb me laten vertellen dat de vonk ontstaat wanneer de contactpuntjes los van elkaar raken. Dit gebeurt wanneer de zuiger halverwege de cilinder is, en niet op het bovenste dode punt. Ik heb reeds geprobeerd de timing aan te passen met behulp van het document 'onsteking afstellen', allen heb ik het idee dat ik mijn grondplaat slechts een halve centimeter kan verplaatsen, en dat dit dus weinig effect heeft op de timing van de vonk. 

Kan iemand mij misschien helpen?

 

Mvg,

Hein 

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Hallo Hein, 

Inderdaad kun je de gronplaat maar een klein beetje verschuiven, dit is echter vaak al meer dan nodig is. 

De contactpuntjes moeten beginnen met openen als de zuiger 1,1 tot 1,8 mm voor het bovenste dode punt is. 
Heb je dat ook opgemeten met zo een meetcaliber (KLIK) ?  Halverwege de cilinder is namelijk wel heel erg veel, dan zou er iets behoorlijk mis zijn met je blok.

He zou wel kunnen hoor, bijvoobeeld als er een vliegwiel gemonteerd is waarbij de nok voor de puntjes op een ander tijdstip zit. Of als het blok een keer vastgelopen is en door de massatraagheid van het vliegwiel de kruktap verlopen is, alleen zou de timing dan juist te laat zijn ipv te vroeg. Een verkeer vliegwiel is dan logischer.  

Grtjs,

Geert

Peter
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Peter

Bij de MM540 zit de nok niet aan vliegwiel vast, maar los over de krukas en op zijn plaats gehouden door een spie. Achter de nok moet een veerring zitten die de nok richting spie drukt.

HeinvD
Citeer
Privébericht
Naar profiel
HeinvD

Goedenavond,

 

Ik heb zojuist alles nog een keer gecontroleerd. Op het moment van de vonk is de zuiger zo'n 8 à 9 millimeter onder het bovenste dode punt (te vroeg). Als ik mijn bormmer probeer te starten wordt de brandstof wel verbrand, maar de motor slaat vervolgens niet aan.

Dan heb ik hier een foto van mijn vliegwiel, om te controleren of dit wel het juiste vliegwiel is voor mijn JLO MM540:

Vliegwiel

 

Dan heb ik hier nog een foto van de posite van het vliegwiel op het moment van de vonk. Ik heb een rood streepje op het blok gezet en een rood streepje op het vliegwiel (staat ook een pijltje bij). Wanneer deze streepjes bij elkaar staan is de zuiger op het bovenste dode punt.

Positie vliegwiel tijdens vonk

 

Daarnaast heb ik hier nog een foto van mijn contactpuntjes die helemaal openstaan wanneer de zuiger op het bovenste dode punt is.

Contactpuntjes tijdens BDP

 

Ten slotte vroeg ik me nog af of de nok van positie veranderd zou kunnen zijn toen ik de cilinder van het blok af had gehaald. 
Raad u mij aan om dit te controleren of om het vliegwiel te verwijderen, en dat te controleren?

 

Mvg,

 

Hein 

Peter
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Peter

Mij lijkt de opening van de contactpunten veel te groot moet zijn 0,30 - 0,40 mm.

Voorontsteking moet zijn 1,4 - 1,8 mm voor het Bovenste Dode Punt.

De nok zit los op de krukas en wordt door de spie op zijn juiste plaats gehouden.

Omdat de gaten in het vliegwiel zo klein zijn, is het afstellen een rot klusje.

Het kan nooit kwaad het vliegwiel te demonteren en b.v. de contactpunten te controleren.

Is het fiber hamertje nog goed, omdat je de nok op de krukas kan laten zitten, is alles goed te checken.

Sterkte Donnie

Onder Documenten van deze website kan je op pagina 16 handleiding JLO MM540 downloaden.

 

 

HeinvD
Citeer
Privébericht
Naar profiel
HeinvD

Goedenavond,

 

Ik ben van plan om aanstaande maandag een vliegwieltrekker aan te schaffen.

Als ik het vliegwiel er dan af heb zal ik nog een update geven.

Het afstellen zal dan ongetwijfeld beter gaan.

 

Mvg, 

 

Hein



Over dit topic

Gestart 20 Februari 2014 door HeinvD

Laatste reactie door HeinvD


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: