Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een Sparta Sport 2V uit 1972! Ik heb vroeger nooit met een brommer gereden en dus ook nooit aan brommers gesleuteld. Het is dus allemaal wat nieuw voor mij
De Sparta had 20 jaar stil gestaan toen ik hem gekocht heb en de tank was behoorlijk geroest aan de binnenkant (nu aan het behandelen met Tank Cure). Ik heb dus met een fles een externe tank gemaakt en de brommer proberen starten. Dit ging zonder problemen en reed behoorlijk soepel. De maximum snelheid die ik er echter uit kreeg was een 40km/u. Deze had ik graag rond de 50 gekregen.
Ik heb reeds de uitlaat gedemonteerd en deze zat behoorlijk vuil. Ik las hier op het forum dat de originele uitlaat ook een moeilijk te verwijderen restrictiepijpje heeft die de snelheid zou belemmeren. Ik heb dus direct een nieuwe uitlaat besteld, namelijk de Kreidler KS 28mm (https://www.jmpbonderdelen.be/uitlaat-kreidler-ks-28mm.html)
Nu las ik hier ook dat ik de originele uitlaatbocht best met 7,5cm zou inkorten? Ik zou echter graag een originele uitlaatbocht behouden. Heb ik de mogelijkheid om een niet originele uitlaatbocht te monteren en zo ja, welke?
Ik heb het Sachs motortje met de vierkante cilinderkop, als ik het goed heb passen hier enkel 27mm uitlaatbochten op?
Albast bedankt voor jullie hulp
Dries.