Eens kijken of ik het een beetje uiteen gezet krijg.
Wat heb je nodig:
-een meetklok
-een statief voor de meetklok
-een mogelijkheid om de meetklok vast te zetten ten opzichte van het blok.
-een lagertrekker
-een dikwandige buis om de lagers erop te tikken.
-een mogelijkheid om te verwarmen, bijvoorbeeld een elektrisch kookplaatje.
-en wellicht het belangrijkste; shims.
Als eerste haal je de oude lagers van de krukas en de buitenringen uit het carter.
De ringen in het carter vallen er gemakkelijk uit als je de carters verwarmd, op bijvoorbeeld een electrisch kookplaatje. In de oven kan ook, maar of dat nou zo prettig is...
Als je een druppel speeksel op het carter terrecht laat komen en deze begint te borrelen dan is de juiste temperatuur berijkt.
Zodra de oude buitenring eruit is kan je de nieuwe gelijk op z'n plek laten vallen.
Na afkoelen nog even een tik na geven en dan zit die op z'n plek.
Dan verder met de krukas.
Aan de kant van de koppeling kan je meestal dezelfde dikte shim houden, dan blijven de tandwielen op dezelfde manier in elkaar lopen. Dus oude shim er weer op indien deze nog heel is, anders dezelfde dikte terug plaatsen.
Vervolgens de binnenringen verwarmen op de kookplaat en over de krukas laten vallen, de ontstekingskant zonder shims erachter. Even wachten totdat het afgekoeld is en een tik na geven.
Dan bout je het carter in elkaar. Voornamelijk op de plek van de as die je gaat meten.(als je met de krukas bezig bent hoef je de bouten bij de trapas niet vast te zetten)
Zodra je de meetklok tegen de as hebt staan die je gaat meten trek je die as heen en weer. Dan lees je de hoogste waarde af die je krijgt en trek je daar de laagste waarde vanaf. Dan weet je hoeveel speling er in het geheel zit. Deze ruimte ga je opvullen met shims zodat je rond de 0,04mm voorspanning uitkomt.
Vervolgens het lager aan de vliegwielkant eraf trekken en de benodigde shims over de krukas schuiven. Lager weer verwarmen en over de krukas schuiven. Even wachten totdat de boel afgekoeld is en een tik na geven. Tot slot monteren en nogmaals controleren of er speling is.
Als dit er nogsteeds is begin je weer met meten en kijk je hoeveel er nog bij moet.
De andere assen zijn makkelijker, die zet je in het blok en kan je meten, opvullen en weer meten. Daar hoef je geen lagers los te halen om de shims te kunnen plaatsen.
Let wel op dat je weer de bouten rondom de te meten as aandraait.
Verder:
-meten doe je zonder keeringen
-meten doe je met de pakking tussen de carters
-Zet de meetklok een stukje ingedruk op de as. (Het maakt niet uit als deze in rustpositie niet op 0 staat.)
Spelingen:
Krukas: 0,04mm voorspanning(negatieve speling)
koppelingsas: ik dacht 0,00
uitgaande/tandwiel-as: 0,1mm speling
Voorbeeld opstelling om de krukas te meten:
Voorbeeld verschil in gemeten waarde:
Shims(verschillend in dikte):