Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Vast geroeste zuiger en krukaslagers

Rien48
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rien48

Beste Spartanen,

Ik heb een g50 blokje met vast geroeste zuiger en krukaslagers en zitten muurvast. Wie heeft er een tip om deze los te krijgen.

Gr. Rien

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Beginnen met kruipolie een poos laten intrekken. 

Als dat niet helpt, cilinder heet stoken zodat die uitzet en de zuiger vrij komt. 

Niet rechtstreekt op de zuiger slaan maar er een zo dik mogelijk stuk hardhout tussen doen en daarop meppen. Dat gaat makkelijker als je de cilinder van het blok af schroeft en het blok om de krukas weg splitst. Wel voorzichtig doen met de draadeinden, als die knappen krijg je het blok niet onder de cilinder weg. Als je gaat meppen terwijl het blok nog in elkaar zit kan je ook de drijfstang krom buigen als de zuiger los komt, los van elkaar is dus veiliger. 

Als je de cilinder los van het blok hebt kan je een dikke staalplaat daar boven op bouten. Precies in het midden boor je een gat en las er een hele dikke moer op, M16 ofzo. Dan kun je met een bout druk op de zuiger zetten, wederom heet stoken en dan de zuiger er uit persen. Dat kost wat moeite maar ik heb zo ook al eens een zuiger uit een cilinder gekregen die compleet verrot was en was vergroeid in de cilinderwand. 

Rien48
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rien48

Hoi Geert,

Bedankt voor de tip. Ik ga het proberen.

Gr. Rien.

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

@Geert,       inderdaad   liefst geen geweld gebruiken..  inspuiten en in laten weken.   Langzaam aan er wat druk op zetten,   wederom inpuiten en dat zijn werking laten doen, na enkele dagen wederom wat extra druk er op zetten.

Ik ga hier nu ook weer aan de slag met een M23 blokje waar de zuiger van vast zit in de cilinder.   Petje heb ik er afgeschroefd en de cilinder met zuiger komen  nu iets vrij van het carter.   Ik heb het al een paar weken ingespoten, ik ga er deze week wat druk op zetten. 

Deze is vast komen zitten door het lang stil staan,  vanaf   1981, vermoed ik gelet op het verzekeringsplaatje. Krukas draait wel soepel.

paulmz
Citeer
Privébericht
Naar profiel
paulmz

Ik ken mensen die het geheel laten weken in de dieselolie en daar nogal enthousiast over zijn.

Paul

Evert GH 64
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Evert GH 64

ik heb het eens gedaan met een stukje pvc buis. waar van de diameter groter is dan de cilinder dan in de lengte er iets tussen uit zagen, dat je de pvc buis in knijpt en in de cilinder kan stoppen, en daar voorzichtig met een hamer op tikken, dan heb je de meeste druk aan de buiten kant.

suc6

Groet Evert



Over dit topic

Gestart 1 Maart 2020 door Rien48

Laatste reactie door JarnoJansen


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: