Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Vastloper Jlo 540mm HELP.

Spartamaticfanatic97
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Spartamaticfanatic97

Beste Spartanen, ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een spartamatic tv. De bromfiets is in goede staat alleen toen ik de cilinder verwijderde was deze vastgelopen! De cilinder zelf is op wat prut en kleine groefjes na in prima staat, nu ben ik gaan zoeken en is de 40mm cilinder (met gat voor de decompresseur) vrij lastig te vinden de zuiger zelf aan de andere kant weer vrij makkelijk. Wat kan ik het beste doen?

HELP! Frown

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Als ik het goed begrijp heb je, nadat je de cilinder verwijderde, geconstateerd dat de sparta matic ooit een vastloper heeft gehad?
De cilinder is op wat kleine groefjes na in prima staat, wat is dan precies het probleem?
Als hij te wenig compressie heeft kun je de cilinder laten opboren en voorzien van een overmaat zuiger. 

Spartamaticfanatic97
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Spartamaticfanatic97

Nee sorry, de krukas draaide ook niet... Daarom heb ik de cilinder

verwijderd. De cilinder heeft alleen wat groeven van de zuigerveren die vastgesmolten zijn aan de zuiger. Maar jij zegt dus laten uitboren en een overmaat zuiger? Kan ik ook gewoon proberen de zuiger te vervangen? Of zijn kleine groeven al genoeg om een cilinder af te schrijven

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Dat kun je natuurlijk proberen maar groeven zorgen altijd voor compressie verlies omdat de zuigerveren deze niet af kunnen dichten. Ik zou zelf wel voor opboren kiezen, je weet dan zeker dat je een goed op elkaar passende cilinder en zuigerset hebt. Mijn voorkeur heeft ook altijd een goede kwaliteit zuiger zoals b.v. een kolbenschmidt. Een nieuwe zuiger moet je toch al kopen en als je van plan bent deze sparta aan te houden en er regelmatig mee te gaan rijden dan zou ik voor goed gaan.

Spartamaticfanatic97
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Spartamaticfanatic97

Okey Pjotr, ik ben geholpen! Dankje voor de snelle reactie Cool

Over dit topic

Gestart 30 Juli 2020 door Spartamaticfanatic97

Laatste reactie door Spartamaticfanatic97

Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: