Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Viertakten

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

ik heb een JLO blokje met 2 versnellingen. Ik rijd met een exportcilinder (met de vlindervormige inlaatpoort), standaard 12 mm Bing en 60 mm uitlaat. Tot voor kort reed ik met sproeier 60 waarmee ik zonder problemen ongeveer 50-55 km/uur haalde. Na probleemloze km's begon het blokje ineens te viertakten. Zonder het probleem te hebben gevonden, heb ik de sproeier vervangen door ééntje met de maat 56. Dit gaat al een heel stuk beter, maar de snelheid is nu nog maximaal 45 km/uur. Liefst zou ik weer met de grotere sproeier rijden, maar dan moet ik eerst het probleem vinden. Ik heb de chokeklep al gecontroleerd en die sluit de luchtinlaat NIET af.

De cilinder en uitlaat zijn niet vervuild; er is misschien 200 km mee gereden.

Wat kan de oorzaak zijn; ontsteking? Bougie? carburateur te heet?

Goof

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Laat het luchtfilter nog wel voldoende door?

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Ja,

luchtfilter is open en de choke klep sluit de inlaat niet af. Vreemde was dat er op de heenrit (15 km) geen probleem was. Na één of twee uur stilstand ben ik terug gegaan en meteen na het starten (van de afgekoelde motor) is het viertakten begonnen. Gisteren heb ik de carburateur nagelopen; die functioneert zoals het hoort, voor zover ik het kan zien.

Ik zal de onsteking eens nalopen, misschien is die verlopen. 

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Gisteren ontsteking nagekeken; die was niet verlopen maar de contactpunten waren wel aan vervanging toe.

Daarna een proefrit gemaakt zonder luchtfilter en met sproeier 60. Hij liep weer als vanouds.  

Het lijkt me niet handig om zonder luchtfilter te blijven rijden. Luchtfilter is nieuw van Oldtimerdelen en heeft nog maar 200 km gereden. Kan het zijn dat de luchtdoorlaat te klein is door dit filter??

Kan het helpen op de stand van de gasnaald te wijzigen? Die staat nu op 2-de inkeping van onder.

Goof 

Marthijs
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Marthijs

je kan de zeef uit het filter weglaten en alleen de luchtdemper/filterkap er op doen. dan gaat er al een boel meer lucht door heen. ook voor het filteren van de lucht maakt het eigenlijk niet uit. die zeef doet niet zoveel, tenzij je vaak in gebieden rijdt waar veel opstuivend zand en stof is.



Over dit topic

Gestart 8 Juli 2015 door Goof

Laatste reactie door Marthijs


Meest recente posts

Koppeling veert niet goed terug
Moest even wat onderdelen opzoeken en foto's maken, dat zegt meer...
7 September | 13:36 uur door Geert

Olie lekkage voorvering
Dan zal er wellicht iets teveel in zitten , stopt vanzelf dus Heb...
6 September | 17:03 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: