Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Vraag Sparta easy 505 cilinder / koppeling

willy
Citeer
Privébericht
Naar profiel
willy

Beste mensen,

Na enige jaren van stilstaan ben ik begonnen met het opknappen van mijn sparta easy snortfiets met een sachs 505 /2A hand schakelblok. Ik heb alleen twee vragen over de koppeling en de cilinder.

Ik heb het blokje nu los liggen en ik wil de koppelings plaatjes vervangen omdat er 1 is gebrokken. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de koppeling weer juist kan afestellen ?

De flens waar de uitlaat bocht overheen geschoven wordt diet uit de cilinder steekt. Deze flens zit los in de cilinder kan niet op neer ook niet draaien maar je kan hem wel iets bewegen. Hoort dit bij deze type cilinders ? 

En wat voor ollie kan er in dit blokje ?

Alvast bedankt ! 

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Hallo Willy,

Heb je het blok nu volledig uit elkaar liggen of enkel de koppeling? De koppeling is te vervangen namelijk als het blok nog dicht zit. Als de nieuwe platen er in zitten en je wilt de moer weer op de krukas draaien ben je dan wel een speciale sleutel nodig: 

505 koppeling sleutel 

Ik was ooit zo gelukkig om een originele te vinden ergens, maar hij is ook wel zelf te maken van gebogen steeksleutel. 

Afstellen van een 505 2V koppeling is vrij eenvoudig. Als alles in elkaar zit kan je vanaf de zijkant de stelschroef in de koppelingshevel in het blok verstellen om het aangrijppunt van de koppeling goed te zetten. Daarna verstel je de kabelstelschroeven om ook de speling van de kabel bijna weg te krijgen. 

Het uitlaatspruitstuk moet wel vast zitten in de cilinder, deze wordt vast gehouden met 2 wiggen aan de binnenkant. Je kan die weer vast maken door een conische prop er in te tikken die dan de wiggen weer op hun plaats duwt en zo het spruitstuk weer vast zet. Maar eenvoudig is dit niet, ik heb er al eens behoorlijk mee zitten prutsen om het weer goed te krijgen. 

Er hoort ATF olie in, zelfde als Puch Maxi. 

Hier op de website staat wel wat documentatie over dit blok; een reparatie handleiding van een 505/1A en een onderdelenlijst van de 505/2A. Dat helpt je vast met het in elkaar zetten. 

Succes!

willy
Citeer
Privébericht
Naar profiel
willy

Hoi Geert,

Dank voor u reactie ! moet lukken zo.

willy
Citeer
Privébericht
Naar profiel
willy

Hoi geert,

Ik lees in de werkplaats handleiding dat ze voor dit type blok een SAE80 adviseren maar dit is een transmisie olie ?

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Klopt, je hebt gelijk, die SAE 80 is volgens de handleiding de juiste. Ik had me vergist met de 505/1 die ik onder mijn Easy had. Onder die beschrijving zul je het alleen niet vinden, je kan Zundapp/Kreidler versnellingsbak olie nemen. 

Maar ATF olie gaat ook wel goed, dat werd door Sachs ook wel voorgeschreven soms. Olijfolie zou in dit blok ook nog goed gaan, zelfs zonder olie lopen ze nog niet stuk Wink

Over dit topic

Gestart 26 Januari 2020 door willy

Laatste reactie door Geert

Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: