Op een site van een bevriende Bromfietsclub,
vond ik het volgende artikel.
Zelf mengen ??
Op de nieuwjaarsreceptie van de W.E. kregen we te horen van een “deskundige” dat er in de NL euro 95 ongeveer 5% bio-ethanol zit.
Dit kan in DLD of Frankrijk zelfs 10% zijn.
Dit is niet goed voor onze brommertjes omdat verschillende delen van de
motor aangetast kunnen worden.
Tip
is om 98 (Shell V-power of iets dergelijks van een ander merk) te gebruiken
voor je mengsmering. In deze benzine zit praktisch geen bio-ethanol.
En even een aanvuling hierop, gevonden op het internet
Winschoter J.
Suk en zijn zoon zijn lid van de noordelijke oldtimerbromfietsclub 1:25. Beiden
maken zich zorgen over de toevoeging van ethanol aan benzine. “Binnen onze
vereniging wordt met angst uitgekeken naar de nieuwe benzines. Afdichtingen en
keerringen in bromfietsmotoren van voor 1990 worden aangetast”, stelt Suk, die
een Kreidler RS uit 1978 bezit. Ook mengt ethanol zich volgens hem niet met
tweetaktolie. Dat kan vastlopers tot gevolg hebben.
Na ruggespraak met de
ontwikkelingsafdeling van Wynn’s in België laat Bonten weten dat E10 tanken met
oude brommers inderdaad ‘absoluut uit den boze is’. De experts bevestigen de
klachten van Suk. Een product dat het voor oudere tweetaktbromfietsen mogelijk
maakt zonder schade E10 te verstoken, is er nog niet. Wel wordt volgens Bonten
aan de ontwikkeling daarvan gewerkt. Daarvoor is overigens ook nog wel wat
tijd. Volgens de Europese richtlijnen van 2009 moeten alle brandstoffen vanaf
2020 minstens 10 procent biobrandstof bevatten.
Graag zou ik de techneuten binnen onze club, willen vragen om
hier op te reageren.
Is dit bericht, echt zo zorgwekkend voor onze oudjes???
B.V.D. Coen