Forum

Dit is een topic in Forum » Sparta Marktplaats » Gezocht » Luchtfilterhuis 1/13/4

janramon
Citeer
Privébericht
Naar profiel
janramon

Hallo,

Voor een Bing 1/13/4 zoek ik het luchtfilterhuis met aan de achterkant het ronde 52mm gaasfilter. Hoop dat iemand mij kan helpen...

Groet,

Janramon

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Hoi Janramon,

Heel toevallig had ik van de week voor mijn 50/3 NL blokkie een nieuwe 1/13/4 carburateur gekocht bij Mofakult (Zwitserse onderdelenwinkel) die ook heel veel Sachs spul hebben. Daar verkopen ze ook de 52mm luchtfiltergaasjes (en ook andere onderdelen voor de 13mm carb) los:

https://www.mofakult.ch/sachs/vergaser-ansaug/luftfiltersieb-o-52-mm-original-1a-qualitat

Groet!

Freek

janramon
Citeer
Privébericht
Naar profiel
janramon

Hallo Freek,

Bedankrt voor je reactie. Ik had dit ook gezien maar vond 75 euro wel veel voor alleen het flterhuis met gaas. Dus ik hoopte op een mooiere prijs en orgineel bing bij iemand van de club....

Hoe is het inlaatgeluid met de Swiing carburateur op je 50/3 NL blok?

Paste het filter wel goed?

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Hoi Janramon,

Aha! Ja echt goedkoop is het inderdaad niet, maarja de originele huisjes zijn ook niet zo heel makkelijk te vinden. Volgensmij zijn die luchtfilterhuisjes met het ronde gaasje achterop vroeger in Nederland alleen op de 17mm carb geleverd, originele 17mm liggen ook niet voor het oprapen en zijn vaak ook aan de prijs...

De Swiing 13mm komt als het goed is morgen binnen, dus van het weekend aan de sleutel en uitproberen Laughing Er zit standaard het grotere type luchtfilterhuisje op, die vervang ik met het korte huisje van een 17mm. Ik moet wel zeggen dat die korte huisjes behoorlijk aanzuigherrie maken. Ik heb als experiment ook een ander type luchtfilterhuis van Swiing mee besteld, zo een van een 17mm met het gaasfilter aan de zijkant, maar dan zonder tussenshot en gemodified met een grotere "inlaattrechter" aan het einde van de toeter zegmaar:

https://www.mofakult.ch/swiing-luftfilterkammer-mit-ansaugtrichter-sachs-bing-ssb

Volgens Swiing zou dan naast een betere luchtaanzuiging ook het aanzuiggeluid "verbeterd" worden, vertaald uit het Duits. Maarja of "beter" ook zachter is is nu nog even het experiment haha Wink

Ik houd je op de hoogte van het experiment!

Groet, Freek

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Deze bedoel je Freek?:

Ik ben heel benieuwd hoe die gaat werken.
Ik heb ooit een powerfilter bovenop het luchtfilterhuis geplaatst. Meer lucht dan dat kon de carburateur niet krijgen, opening was zo groot alsof er geen filter achter zat. Maar het lawaai was daar ook naar... Wink

Origineel had Sachs bij dat luchtfilterhuisje een luchtfilter aan de zijkant in een doosje.
Maar voor zover ik weet past dat bij Sparta niet omdat de frame beugel naar de achterbrug dan in de weg zit. Wellicht is het ook een leuk experiment om een frame beugel aan te passen om zo een luchtfilterhuisje heen zodat het wel past. 

Groet,
Geert

Koosolex
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Koosolex

Ik breek even in op dit draadje:

Er wordt steeds gesproken over een 17 mm carburateur of 13 mm carburateur. Waar heeft deze maat betrekking op? Inlaat spruitstuk? Op mijn GE50 zit een Bing 1/12/121 carburateur. Welke maat heeft deze?

Als newbie leer ik graag bij. Vandaar mijn vraag. Hierna zal ik dit draadje niet meer vervuilen hoor.

Over dit topic

Gestart 11 Augustus 2021 door janramon

Laatste reactie door Ouwe Luuk

Meest recente posts

Cilinder gezocht
Als je zo'n geleerde bolleboos bent moet het voor jou een...
6 December | 21:24 uur door piet vetnippel

Teller aandrijving Sparta Sport 2v
rinky toys uit Breda heeft ze ook let wel op de diameter van je wiel
5 December | 15:07 uur door gerardus

Trapas Sachs 2v
wat remhevel betreft is in het blok de blauwe rem stop in de...
5 December | 15:04 uur door gerardus

Wielen sparta lucky
Jacco er staan n paar wielen op mp groet Ronald
2 December | 07:39 uur door Ouwe Luuk

18 November | 19:11 uur door Sparta Sport

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: