Forum

Dit is een topic in Forum » Sparta » Schatkist » Sleutelen aan een rijker leven 1: koppelingsplaten vervangen

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

Sleutelen aan een rijker leven

 

Maak zelf je koppelingsvoorspanner voor Sachs

 

Iedereen kent het wel, er zijn nieuwe koppelingsplaten te krijgen voor Sachs, maar het zelf monteren? Ja dat kun je! Het enige speciale gereedschap dat je nodig hebt voor het vernieuwen van de platen is de koppelingsvoorspanner, deze spant je drukgroep op, zodat je deze los kunt halen en dan bij de platen kan komen. Nu heeft niet iedereen die voor handen vandaar dat ik samen met Martijn Ruschenberg, TijnRuss op het forum, de volgende oplossing heb bedacht. Maak kennis met de alternatieve spanner bij elkaar te koop voor onder een tientje, oftewel “goedkoper sleutelen aan een rijker leven!”

 

Wat heb je nodig:

-1 bout M6x40, eventueel langer wanneer jouw afvoer putje iets anders is qua model.

-1 moer M6

-1 afvoerputje, let qua maat op dat hij minimaal moet kunnen afsteunen op de vaste nokjes op de koppeling.

-1 carrosseriering M6, totale formaat afhankelijk van het binnenste draagvlakje van je putje

-2 maal een steeksleutel 10mm

 sleutelen 1

 

Nu het toepassen, ik ga er van uit dat iedereen eerst alle stappen van de montagehandleiding op volgt. Pas bij het hoofdstuk “primaire aandrijving en koppeling” hebben we ons speelgoed nodig.

 

Schroef de koppelingsstelschroef uit de koppeling, nu plaats je eerst het afvoerputje omgekeerd op de koppeling, daar bovenop plaats je de carrosserrie ring, draai de M6 moer alvast helemaal op het M6 boutje van 4cm lang, deze bout met moer steek je nu door de carrosserriering en het putje en schroef je in het gaatje van de koppelingsstelschroef, draai de bout zo ver in tot je de hevel op het blok ziet bewegen, dit om er zeker van te zijn dat je de hele draad van de drukgroep gebruikt.

 

Het geheel ziet er als het goed is als volgt uit:

 sleutelen 2

Vervolgens draai je de moer aan met de ene steeksleutel terwijl je de bout tegenhoudt met de andere. Nu zul je zien dat je de veren van de koppeling langzaam aan aan het spannen bent. Span de koppeling op tot je de borgplaatjes er uit kunt lichten, nu kun je de hele drukgroep er uit lichten/kantelen. Vervolgens kun je de platen er uit halen en verwisselen met nieuwe, maak wel ook alles even goed schoon, bekijk meteen even in hoeverre de kooi van de koppeling is “ingeslagen”.

Voor montage geldt, drukgroep terugplaatsen, haak hem met het uitstekende deel in, de borgplaatjes plaatsen, moer langzaam los draaien terwijl je de bout weer tegenhoudt, is de koppelingsvoorspanner compleet ontspannen, draai dan de bout los, neem de spanner af, plaats de koppelingsstelschroef terug, stel de koppelingshevel af en veel plezier met de rest van de montage aan het blokje en veel rijplezier met de nieuwe platen!

p.s. ipv het putje volstaat een ander stalen of metalen hulptuk ook mits deze maar afsteunt op de vaste nokken van de drukgroep.

 

Dit is overigens niet de versie als in de koerier, die was door Peter uitgebreid met een stuk over de ingeslagen kooi en de reparatie daarvan, dat onderwerp gan we later behandelen.

Chris 2V
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Chris 2V

Er is altijd wel een manier, daar ben je mens voor :)

Zoals hier waar ik gebruik maak van 4 verfklemmen ondersteund door (wel doordacht) geplaatste blokjes hout. Niet de beste manier, maar het is me ermee gelukt :)

 

(sorry als de foto erg groot is, ik ben hier niet erg handig mee...)Er is altijd een manier

Chris 2V
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Chris 2V

Wel een geweldig idee trouwens, ik wou dat ik het voor de tijd gelezen had!

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

nadeel hiervan is dat je de carters kunt beschadigen op het pasvlak, de klemmen, en ja zelfs blokken hout, kunnen er voor zoregn dat het geheel niet meer vlak is.

Vlak dus voor de zekerheid even de carters voordat je alles weer in elkaar zet. Hoe? simpelste manier is vel fijne korrel waterproof schuurpapier op een vlakke ondergrond met een scheutje fijne olie. Draaiend schuren, zonder drukkende krahct op het carter uit te oefenen tot hele rand egaal de zelfde kleur is.

qua het tijdig lezen, tja staat er al eventjes op hoorWink

pieter list
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pieter list

hoe stel je als laatst het stelschroefje in het blok weer af?

hansstevens
Citeer
Privébericht
Naar profiel
hansstevens

Stel schroef zo afstellen dat het koppeling handel op 5voor half 12 staat dus iets naar achteren,mag ook iets minder zijn,gewoon even uitproberen wat het lichtste werkt,vergeet niet het moertje vast te zetten!



Over dit topic

Gestart 4 December 2011 door Maarten

Laatste reactie door hansstevens


Meest recente posts

Onduidelijkheden over nieuwe website
Okee, ik ga verder op het nieuwe forum! (link hierboven).
3 November | 13:47 uur door swieberd

Koppeling veert niet goed terug
Of gaan we nu verder op het nieuwe forum? Dat werkt nu goed....
3 November | 13:46 uur door swieberd

Welke olie in motorblok?
In het vervolg maar posten op het nieuwe forum zeker? Ik heb daar...
3 November | 13:45 uur door swieberd

Achterbrug Sparta 3v
Wie o wie heeft er voor mij een achterbrug van een SPORT 3V om te...
27 Oktober | 09:40 uur door Lecson

trapper
dank pjotr, ik heb inmiddels nieuwe trappers
24 Oktober | 13:29 uur door Maarten GF50

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: